niedziela, 3 czerwca 2018

Uczniowscy EKSPERCI

... to pomysł wielowymiarowy i bardzo uniwersalny. 



1. Można stosować go odnośnie każdego aspektu związanego z nauką języka, wśród uczniów na dowolnym poziomie zaawansowania czy w dowolnym wieku, odpowiednio modyfikując swoje zachowanie, gesty czy mimikę. Polega on na tym, że nauczyciel przekazuje rolę eksperta w ręce uczniów.

2. Możemy stosować tę metodę w trakcie określonych zadań albo spontanicznie w dowolnym momencie lekcji „udając”, że czegoś nie wiemy, o czymś zapomnieliśmy i będziemy wdzięczni uczniom za przypomnienie, sprawdzenie, poprawienie. Możemy jasno komunikować uczniom, że w danym zadaniu będziemy popełniając celowo błędy lub też nie, sprawdzając ich czujność.

3. PRZYKŁADY :

„O czym to mówiliśmy na ostatnich zajęciach … nie pamiętam.”
„To jest ogromny dom.” … wskazując na maleńką chatkę na zdjęciu.
„Czas Present Simple służy to mówienia o przeszłości.”
„Hmmm, a jak powiększa się ekran YouTube’a?”

Inne sytuacje adekwatne do poziomu, wieku uczniów oraz aktualnej sytuacji czy omawianego tematu.

4. Dzięki temu pomysłowi uczniowie czują się zauważeni, docenieni, potrzebni, dumni z tego, że mogą pomóc i wykazać się wiedzą. Ważnym elementem tego zadania jest podziękowanie uczniom za pomoc i wyjaśnienie w czym nam (lub innym) pomogli, np.: „Dziękuję Mileno za pomoc w podłączeniu laptopa – bez Ciebie nie moglibyśmy przeprowadzić tej lekcji.” Czasem dodaję też wątek humorystyczny, np. „ …  pani musiałaby wzywać specjalistę, zapłacić mu setki złotych, nie mogłaby kupić sobie nowych butów, i złapałaby doła.”

5. Zachęcam do stosowania tego pomysłu wtedy, kiedy wiemy, że uczniowie nie potraktują naszego podejścia jako brak profesjonalizmu czy wiedzy merytorycznej. Dlatego warto przeprowadzać to zadanie w „luźnej”, bezpiecznej atmosferze wzajemnego szacunku i zaufania. Moi uczniowie co prawda czują i podejrzewają, że pani ich „wkręca”, ale mimo tego bardzo chętnie chcą się wykazać wiedzą czy pomocą. 


Więcej pomysłów na "metodyczne triki" umieszczam w dziale 
METODNIK <zobacz - klik>
obok 300 innych pomysłów z 14 kategorii w
w aplikacji


która stanowi podręczny i poręczny bank pomysłów dla nauczycieli dowolnego języka obcego, zawierający obecnie 300 koncepcji, które efektywne angażują uczniów do pracy.

Z zasobów aplikacji można korzystać w dowolny sposób:
- wybiórczo, jako źródło pomysłów na urozmaicenie zajęć
- łącząc koncepcje z różnych działów jak puzzle, 

tworząc spójny konspekt lekcji
- w awaryjnych sytuacjach, kiedy nie mamy czasu na dłuższe przygotowania, np. kiedy "wypadnie" nam nieoczekiwane zastępstwo

- w trakcie warsztatów, lekcji pokazowych, (pół)kolonii językowych
 lub innych wydarzeń językowych 

Dzięki pomysłom z aplikacji:
- uczniowie kształtują cały szereg kompetencji XXI wieku takich jak:
- kompetencje językowe z zakresu wszystkich 4 sprawności,
umiejętność współpracy, empatia, motywacja wewnętrzna, poczucie sprawczości, aktywne słuchanie, efektywna komunikacja, nawiązywanie relacji, adaptacja do zmieniających się warunków, wrażliwość, odpowiedzialność, umiejętności autoprezentacji, dzielenie się wiedzą, zarządzanie informacją i wiele innych
- nauczyciel ma bardzo bogaty bank pomysłów pod ręką, dzięki czemu w przeciągu kilku minut stworzy kreatywne, efektywne i angażujące lekcje, oszczędzając czas i pieniądze


DODATKOWE INFORMACJE o aplikacji:
- tutaj można ją nabyć i zobaczyć opinie użytkowników: https://goo.gl/jcUk7d
- tak wygląda jej wnętrze https://goo.gl/XYjXXg lub https://goo.gl/2jsL3w
- tak pomaga nauczycielowi i uczniom https://goo.gl/RXPjPZ

- tak wyglądają treści i materiały stworzone przez uczniów i aktywnie wykorzystywane na zajęciach: https://goo.gl/GXTkSh
- tutaj jest grupa dla zainteresowanych i użytkowników aplikacji: https://goo.gl/117URo
- tutaj są informacje o aktualizacjach i nowościach: https://goo.gl/uCxiPR 

 NA CZYM POLEGA WARTOŚĆ DYDAKTYCZNA POMYSŁÓW Z CLP?
📌 Standardowe zadania lekcyjne angażują uczniów na poziomie umiejętności intelektualnych niższego rzędu takich jak zapamiętywanie i rozumienie. 

📌 Rzadziej sięgamy po te wyższe czyli zastosowanie, analizowanie, ocenianie i tworzenie, przez co uczniowie nie mają okazji do wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce, głębszego zaangażowania w proces uczenia się czy bardziej interaktywnego działania. 

📌 Pomoc w postaci rozwiązań  wspierających wszystkie w/w elementy wraz z kompetencjami XXI wieku znajdziesz w zasobach aplikacji CLP, która od listopada 2017 roku coraz prężniej wspiera nauczycieli z całej Polski w przygotowywaniu efektywnych i kreatywnych zajęć dowolnego języka obcego.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz