środa, 9 sierpnia 2017

oBŁĘDNE rozgrzewki - KEEP CALM and MANAGE MISTAKES 1


Zawsze na początku roku szkolnego, kiedy zaczynam współpracę z nowymi uczniami, przeprowadzam serię zadań mających na celu "wybadanie" ich stylu pracy, poziomu wiedzy, poznanie ich motywacji do nauki języka oraz postawę w odniesieniu do błędów.



W serii kilku wpisów podzielę się z Wami z pomysłami na to ostanie zagadnienie. Dlaczego jest to dla mnie ważne pisałam w poprzednim wpisie - UCZNIU, POPEŁNIAJ BŁĘDY
Dzięki poniższym rozwiązaniom, dowiemy się od uczniów, jak się czują kiedy je popełniają i jakiego zachowania ze strony nauczyciela oczekują w kontekście poprawy błędów - jest to bardzo istotny feedback z ich strony, na którym możemy budować naszą późniejszą współpracę z nimi.

POMYSŁ 1
  1. Wybieramy z zasobów internetowych kilka zdjęć z napisami, cytatami lub memami związanymi z tematyką błędów, na przykład pod hasłem: "KEEP CALM MISTAKES” – link google grafika i tworzymy kolaż, który wyświetlamy uczniom na tablicy interaktywnej, komputerze lub projektorze.
  2. Możemy przemycić  też linki do grafik w postaci QR kodów. Jeśli natomiast nie mamy możliwości korzystania z IT na zajęciach, sporządzamy kilka haseł na karteczkach, które uczniowie będą losować na zajęciach. Uczniowie mogą też sami poszukać grafik za pomocą swoich telefonów.
  3. Uczniowie pracują indywidualnie/w parach/w grupach i wybierają/losują hasło/cytat/mem z hasłem, o znaczeniu którego dyskutują przez chwilę; jak je rozumieją, czy się z nim zgadzają, uzasadniają swoje opinie, itp. po czym dzielą się przemyśleniami na forum klasy i prowadzą krótką wspólną dyskusję.
  4. Następnie uczniowie tworzą swoje hasła/memy z własnym przekazem związanym z błędami, np.: „Keep calm and appreciate mistakes"
keep calm google


POMYSŁ 2
  1. Uczniowie pracują indywidualnie/w parach/w grupach i na karteczkach po piszą z jakimi uczuciami kojarzy im się popełnianie błędów przez nich i innych.
  2. Karteczki wędrują do pudełka, z którego następnie uczniowie losują je.
  3. Uczniowie zapoznają się z emocją widniejącą na karteczce, odczytuje jaka to emocja i stara się uzasadnić dlaczego taka emocja może powstać, skąd się bierze, czy sam taką odczuwa w stosunku do błędów kiedy je popełnia i kiedy otrzymuje odpowiedź określoną zwrotną.
  4. Inni uczniowie mogą dodawać swoje opinie, kiedy dany uczeń zakończy swoją wypowiedź.
POMYSŁ 3
  1. Przygotowujemy zestaw pytań dotyczący popełniania błędów i udostępniamy uczniom wyświetlając je na tablicy, wręczając kartki z tymi pytaniami, zachęcając do losowania paseczków z pojedynczymi pytaniami lub losowania słownego poprzez podanie numeru pytania „od 1 do …”
  2. Uczniowie pracują indywidualnie, w parach lub grupach i dyskutują w tych zespołach lub otwarcie na forum klasy, odpowiadają na te pytania, dyskutują, a nauczyciel moderuje dyskusję, poprzez dodawanie innych pytań powstałych w wyniku przebiegu dyskusji, zachęca niezachęconych do zabrania głosu, itp.
POMYSŁ 4


  1. Uczniowie pracują indywidualnie, w parach lub grupach.
  2. Informujemy ich, że obejrzą film, w którym uczniowie wypowiadają się na temat błędów jakie popełniają - przykładowy materiał wyżej. 
  3. Zanim jednak przejdziemy do wyświetlania filmu, uczniowie mają chwilę na zastanowienie się, nad tym jakie błędy oni sami popełniają w nauce języka obcego, skąd wiedzą, że to błędy, jak się z tym czują.
  4. Następnie dzielą się przypuszczeniami dotyczącymi tego, o jakich błędach mogą wspominać bohaterowie filmu. Uczniowie mogą podzielić się tym ustnie lub zapisać w zeszycie.
  5. Uczniowie oglądają film i weryfikują swoje wcześniejsze przypuszczenia oraz zestawiają swoje doświadczenia z tymi, jakie mają osoby na filmie. Możemy zatrzymywać video każdorazowo po pojedynczej wypowiedzi danej osoby.
  6. Po obejrzeniu filmu, uczniowie dodatkowo dzielą się swoimi przemyśleniami, szukają punktów wspólnych z bohaterami filmu, oceniają ich postawy w stosunku do błędów, dyskutują, itp.
  7. Uczniowie mogą zrobić listę problemów, jakie zazwyczaj popełnia się w uczeniu się języka obcego, podzielić je na kategorie, takie jak błędy gramatyczne, ortograficzne, wymowy, itp. Dodatkowo mogą podawać przykłady takich błędów i poprawnych rozwiązań.
  8. Uczniowie mogą też udzielić odpowiedzi zwrotnej uczniom z video, wskazując ich niedociągnięcia i proponując poprawne rozwiązania. 
POMYSŁ 5
  1. Uczniowie sporządzają ankietę zawierającą pytania związanie z przeróżnymi aspektami popełniania błędów uwzględniające preferencje uczniów, preferencje nauczycieli, ich odczucia, sytuacje, doświadczenia, itp.
  2. Z gotową ankietą wędrują po klasie, przepytują uczniów z innych klas lub tworzą jej elektroniczną wersję przesyłając linki wybranym osobom.
  3. Na podstawie wyników uczniowie sporządzają wnioski i przedstawiają je w postaci ustnej i/lub pisemnej na zajęciach.

POMYSŁ 6
  1. Uczniowie pracują w dowolny sposób samodzielnie opracowując listę potencjalnych problemów/błędów, jakie pojawiają się w trakcie nauki języka obcego i opracowują porady, jak można sobie z nimi radzić.
  2. Uczniowie mogą posłużyć się różnego rodzaju materiałami dostępnymi w sieci, na przykład artykułami lub filmami, w których autorzy wypowiadają się na temat barier psychologicznych przed popełnieniem błędów, np. ten: Do you hate speaking English around NATIVE SPEAKERS?

POMYSŁ 7
Uczniowie tworzą listę "Dos and don'ts"dla nauczyciela, w której przedstawiają to, co z ich perspektywy powinno i nie powinno mieć miejsca w wykonaniu nauczyciela odnośnie postawy wobec błędów - taka lista  może uwzględniać rady odnośnie ocen, sposobów korygowania, forma odpowiedzi zwrotnej, itp.

POMYSŁ 8
Uczniowie wspólnie z nauczycielem sporządzają kontrakt, w którym uwzględniają preferencje odnośnie postawy wobec popełniania i poprawiania błędów obu stron, i na podstawie którego będą współpracować w najbliższym czasie.


Przed Wami jeszcze 3 posty - znajdą się w nich pomysły które:

2. zdystansują nas do błędów i pozwolą się nam z nich pośmiać 
  
3. pozwolą pobawić się nimi  

4. pozwolą uczniowi na swobodne popełnianie błędów, nam na odwyk od kompulsywnego ich poprawiania oraz wspólne nim zarządzanie



 Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

2 komentarze:

  1. Kolaż i pudełko z emocjami są świetne :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry Kasiu ;) Takie coachingowe troszkę ;) Fajnie się sprawdza - uczeń niekoniecznie musi mówić o sobie jeśli nie chce, ale ujmuje w ogólne bezosobowe sformułowania.

      Usuń