poniedziałek, 5 czerwca 2017

maturalna ROZMOWA Z ODGRYWANIEM ROLI ze zmyłką

W arkuszach maturalnych w części ustnej jednym z zadań jest rozmowa z odgrywaniem roli, która składa się z polecenia zawierającego przedstawienie sytuacji problematycznej oraz 4 kwestie do omówienia. Uczniowie po jakimś czasie przyzwyczajają się do tych zadań, stają się one monotonne i nużące, więc postanowiłam urozmaicić tę część arkusza na następujące sposoby. Co więcej, stosowałam te zadania również wśród uczniów 1-3 gimnazjum i dawali sobie radę, nie widzę przeciwwskazań, aby również dorośli skorzystali z tych opcji :)


źródło: karty, matura ustna 2012, zestaw 4, Macmillan 2011



SPOSÓB 1
1. uczniowie pracują w parach
2. każda para ma to samo zadanie lub przypisane dla siebie indywidualne, ale każdy w klasie ma wgląd do treści tych zadań
3. zadaniem uczniów jest przygotowanie się do przeprowadzenia dialogu w następujący sposób:
- każda para zapoznaje się z zadaniem
- DODAJE do widniejących w arkuszu kwestii jeszcze jedną lub dwie własne
4. uczniowie przedstawiają swoje dialogi, pozostali uczniowie analizują ich wypowiedzi pod kątem spełnienia wymogów oraz wychwytują to, co było przez nich DODANE

źródło: Repetytorium Matura Rozszerzona, Pearson, str. 211

SPOSÓB 2
1. uczniowie pracują jak wyżej
2. na etapie przygotowania zadania ZMIENIAJĄ jedną lub dwie kwestie w "chmurce"
3. zadaniem pozostałych uczniów jest wsłuchanie się w ich wypowiedź i wskazanie ZMIENIONEJ kwestii


źródło: Repetytorium Matura Rozszerzona, Pearson, str. 141


SPOSÓB 3 
najulubieńszy, bo najefektywniejszy i angażujący całkowicie uczniów
1. uczniowie pracują w parach
2. każda para WYMYŚLA polecenie i kwestie związane z sytuacją
3. kiedy arkusze są gotowe, pary wymieniają się nimi i przygotowują się do dialogów

SPOSÓB 4
1. przed przystąpieniem do pracy, uczniowie LOSUJĄ karteczkę z poleceniem - dystraktorem, tj. przygotowujemy wcześniej karteczki z konkretnymi poleceniem "nie zgódź się z rozmówcą", "odmów", "skrytykuj", "zapytaj o opinię", "pochwal rozmówcę", itp.
2. uczniowie pracują w parach i prowadzą dialogi, w trakcie których starają się spontanicznie wpleść swoje dodatkowe role w rozmowę


Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz