niedziela, 4 czerwca 2017

intrygujące ILUSTRACJE

Na ten prosty pomysł wpadłam wykorzystując karty obrazkowe maturalne wyd. Macmillan z roku 2009. Karty opracowane są tak, że na jednej stronie widnieje obrazek, a na drugiej zestaw pytań do tego obrazka. Taki materiał możemy stworzyć też sami lub zaangażować w to uczniów. Ważnym dla tego pomysłu elementem jest to, że pytania zawierają słowa, na podstawie których można mniej więcej określić ogólną tematykę zdjęcia. Są tam też nazwy kategorii tematycznych jakich dotyczy treść zdjęcia.


Jak pracować z takim materiałem?


1. udostępniamy uczniom listę pytań do konkretnej ilustracji - ich zadaniem będzie domyślić się, co widnieje na zdjęciu, kto tam jest, gdzie jest, jak wygląda, itp.


2. pokazujemy uczniom, którzy odpowiadają na pytania opisując to, co faktycznie znajduje się na zdjęciu



3. jeśli dysponujemy zestawami drukowanymi lub stworzonymi na przykład z ilustracji z gazet, uczniowie mogą pracować w parach
- wtedy uczeń A trzyma kartę tak, że widzi obrazek, a uczeń B widzi pytania; 
- uczeń B stara się opisywać obrazek na podstawie słownictwa w pytaniach, a uczeń A reaguje na opis, potwierdzając lub zaprzeczając domniemaniom partnera "Yes/No, they aren't/they don't/ ..."
- następnie uczeń B zadaje pytania uczniowi A, który odpowiada na nie i jednocześnie tworzy opis faktycznej sytuacji ze zdjęcia
- na koniec uczeń B patrzy na zdjęcie i sprawdza co i  jak wygląda :)

4. można takie zdjęcia zawiesić na sznurku doprania i przytwierdzić klamerkami




- po jednej stronie stoją uczniowie widzący pytania


- po drugiej uczniowie widzący zdjęcia 


- uczniowie działają na zasadzie z przykładu nr 3 powyżej

- takie zestawy możemy stworzyć samodzielnie w wersji drukowanej lub na przykład w prezentacji Power Point, w której na jednej karcie wieją pytania, a na kolejnej obrazek


- bardzo ciekawym rozwiązaniem będzie zastosowanie zdjęć, które przedstawiają nieoczywiste sytuacje, funkcjonujące w sieci pod nazwami "funny photos", albo te zaczerpnięte z demotywatorów, lub innych stron

- możemy też wspomóc "zgadywankę" umieszczając na karcie pytań tytułowe hasztagi nakierowujące uczniów na temat i wspomagające tworzenie domysłów 

- a jeszcze lepiej, kiedy uczniowie stworzą zestawy kilku pytań i hasztgów sami 

-  jest to świetna okazja do utrwalenia słownictwa tematycznego, a przy okazji poćwiczenia opisu ilustracji w kontekście zadań egzaminacyjnych


Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz