poniedziałek, 29 maja 2017

TEKST w tekście :)

były też szalone teksty
nie było natomiast "tekstów w tekstach" do czego natchnął mnie Łukasz Knap, który udostępnił na swoim wallu motyw "blackout poetry" ze strony "Wierszezodzysku". Od razu "oczyma wyobraźni" zobaczyłam to, co opisuję poniżej czyli uczniów tworzących swoje teksty wykorzystując zasoby docelowych czytanek :)


O CO CHODZI?


W tym zadaniu możemy wykorzystać teksty podręcznikowe; w przypadku podręczników wieloletnich można nakładać na teksty foliowe koszulki na dokumenty i zaznaczać docelowe słowa suchościeralnymi mazakami; albo też wykorzystać kserówki. Ewentualnie można też wyświetlić uczniom tekst na tablicy, ale wówczas nie będą mieli możliwości intensywniejszej interakcji z tym tekstem.


Po tym jak uczniowie wykonają rozgrzewkę lub jak już całkowicie omówią dany tekst wraz z wszystkimi niezbędnymi zadaniami na jego rozumienie czy słownictwo, ...

1. koncentrują się na tekście 
(przykład z Discover English 3, PEARSON, str. 68, School Uniforms)


2. zaznaczają w dowolny sposób słowa, za pomocą których, w zależności od poziomu, stworzą frazy, zdania, dłuższe teksty, dialogi, itp., nie dodając ani nie modyfikując żadnych elementów z tekstu oryginalnego



New Exam Challenges 1, PEARSON  
3. mogą zapisywać tworzone treści na kartkach, łączyć słowa liniami, numerując je, oznaczając kolorami dany zbiór wyrazów tworzących frazę/zdanie/tekst


4. W zależności od poziomu grupy i rodzaju tekstu uczniowie mogą wejść z nim w większą interakcję reagując na treści i wykorzystując zasoby tego tekstu, np.:
- projektując pytania do tekstu wykorzystując tylko i wyłącznie słowa z tego tekstu;
- jeśli tekst porusza jakiś problem, uczniowie piszą do autora tekstu list z poradą, wykorzystując 
- słowa z oryginału; 
- jeśli jest to dialog, uczniowie tworzą komentarze lub wchodzą w rozmowę z bohaterami tego dialogu; 
- jeśli jest to artykuł, uczniowie piszą jego streszczenie za pomocą zasobów leksykalnych tego tekstu; - jeśli jest to list, uczniowie odpisują na niego;
- jeśli jest to tekst opisujący jakieś zjawiska społeczne, uczniowie wyrażają na ten temat opinie, również opierając się na słowach z tego tekstu;

Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz