wtorek, 23 maja 2017

STRESZCZANIE streszczenia streszczenia

"Streszczanie streszczenia streszczenia" to kolejny pomysł z serii "matriksowe czytanie". Jego celem jest samodzielne analizowanie tekstów przez uczniów, skupianie się na informacjach, które sami uznają za istotne, co odbywa się w swego rodzaju "kontrze" do standardowych zadań z rozumienia tekstów czytanych, gdzie uczeń w postaci testowej ma z góry określone wnioski, do których musi się dopasować. Ważnym produktem ubocznym zadania jest pisanie. Jak przebiega to zadanie? Uczniowie:

1. czytają różne teksty (mogą je świadomie wybierać lub losować)



2. w kolejnym etapie streszczają swój tekst własnymi słowami



3. w następnym etapie przekazują streszczenie uczniowi B, który na podstawie pierwszego streszczenia tworzy swoje streszczenie, bez zaglądania do oryginalnego tekstu



4. uczeń B przekazuje swoje streszczenie uczniowi C, który tworzy streszczenie streszczenia ucznia B czyli streszczenie numer 3
 

5. streszczenie numer 3 oraz oryginalny tekst wędruje do ucznia D, który czyta oba teksty i analizuje je pod kątem wcześniej ustalonych kryteriów, tj. czy brakuje w nim najważniejszych elementów (w naszym przypadku dotyczyły celu artykułu, opinii o artykule, docelowym odbiorcy tekstu, typu tekstu); uczeń może też analizować streszczenie nr 1 i nr 3 aby zobaczyć jakie są różnice w przekazie informacji; taki uczeń może też przeanalizować tekst oryginalny i streszczenie nr 1 i wskazać elementy, które zostały pominięte, a mogłyby być w jego ocenie kluczowe
 
6. jeśli uczniowie mają siły, to ci, którzy mają kontakt z oryginalnymi tekstami, mogą tworzyć listę nowego słownictwa
 
7. dodatkowo, uczniowie mogą otrzymać teksty do domu i stworzyć do nich zadania w postaci testu wielokrotnego wyboru, prawda/fałsz, itp.
Przy okazji muszę pochwalić moich uczniów z III kl gimnazjum - nie przypuszczałam, że tak ochoczo podejdą do tego żmudnego zadania - nie mogłam oderwać od nich kartek

DODATKOWE UWAGI
- streszczenie numer 3 może powędrować do ucznia A, który czytał oryginał; wówczas uczeń A analizuje streszczenie nr 3 wg ustalonych wcześniej wytycznych
- możemy zmodyfikować i uprościć zadanie tak, aby wszyscy uczniowie streszczali dowolny tekst; streszczenie następnie wędruje do drugiego ucznia, który zapoznaje się zarówno ze streszczeniem jak i z oryginalnym tekstem; na podstawie zestawienia obu tych materiałów uzupełnia streszczenie o istotne według niego informacje, które autor streszczenia w jego ocenie pominął

- inną modyfikacją może być taka, w której uczniowie tworzą streszczenia tekstu; tekst oryginalny przekazują innemu uczniowi, który również tworzy jego streszczenie; następnie uczniowie w parze porównują swoje streszczenia pod kątem informacji, uwzględniając elementy które zostały pominięte przez jednego ucznia i uwzględnione przez drugiego
 - teksty mogą być przemycone w postaci QR kodów z odnośnikami do ciekawych artykułów online, które uczniowie czytają na swoich telefonach
- teksty dostosowujemy do poziomu grupy
- można stworzyć sobie "bank ciekawych tekstów" zaczerpniętych z różnych źródeł
- ja zaczerpnęłam teksty ze stareeego repetytorium, którego sama używałam w trakcie zdawania matury z angielskiego 14 lat temu (teksty "stare, ale jare" - mimo moich wstępnych obaw, okazały się bardzo ciekawe dla moich gimnazjalistów)



Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz