wtorek, 11 kwietnia 2017

TOALETOWE listeczki w kropeczki

Pewnego kwietniowego dnia otwieram szufladę szafy ze środkami czystości 
w mojej szkole, a tam ...


PAPIER TOALETOWY W KROPECZKI,
który w mgnieniu oka znalazł się na lekcyjnych stołach.






Tym razem (bo wcześniej korzystaliśmy z tego narzędzia w różnych odsłonach) uczniowie:
1. odrywali po jednym  listku


2. wpisywali w kropeczki dowolne litery alfabetu 
- możemy ustalić zasady polegające na tym, że na listkach mogą lub nie mogą powtarzać się litery


3. po zapełnieniu listka literami przekazywali go wybranemu rówieśnikowi lub temu siedzącemu na lewo/prawo


4. po otrzymaniu dedykowanego listka, starali się ułożyć jak najwięcej wyrazów z liter jakie znajdowały się w materiale
- jeśli uczniowie zgłaszali, że z tych liter "nic się nie da ułożyć" lub że brakuje im jednej litery, wprowadziłam dodatkową opcję: każdy z uczniów miał prawo zamienić 1, 2 lub 3 litery na inne, których potrzebuje, ale w taki sposób aby nie kreślić tych które już są na listku
- czyli z litery D, P czy T mogli stworzyć R, B czy F dorysowując jedynie brakujące cześci 


5. mieli na to określony czas 5 minut (aczkolwiek tak bardzo zaangażowali się w zadanie, że nie chcieli poprzestać na kilku słowach i  niektórzy byli w stanie stworzyć nawet 30-50 słów!)


6. po tym etapie dodatkowo układali zdania wykorzystując stworzone słowa - co najmniej 2 słowa w jednym zdaniu
- uczniowie po sporządzeniu listy mogą przekazać ją innemu uczniowi, aby ten ułożył takie zdania lub wykonał innego typu zadania (np. definicje)


7. w ramach zadania domowego uczniowie losowali listki uczniów z innych grup i wykonywali podobne zadanie w domu 



8. zadanie oczywiście może być wykonywane bez użycia papieru toaletowego na zwyczajnej kartce papieru i z określoną liczbę liter, na przykład 10
- uczeń A rysuje kółka, kwadraciki, sedrduszka lub inne kształty na kartce w określonej liczbie
- przekazuje grafikę innemu uczniowi  B
- uczeń B zapełnia kształty literami i przekazuje kartę uczniowi C
- uczeń C szuka słów i tworzy listę 
- uczeń D otrzymuje taką listę i tworzy zdania/opowiadania/definicje/itp. z wykorzystaniem tych słów   

9. dla zainteresowanych zrobiłam zdjęcie opakowania :)



Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com





6 komentarzy:

  1. Super!!! Faktycznie, ten papier za ładny, żeby go zużyć w wc :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie ;) Takie same przemyślenia miałam po tym jak go ujrzałam ;) Na żywo wygląda o wiele ładniej ;D

      Usuń
  2. Done! Sukces był, chociaż i bez papieru! Dzięki ❤

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Również dziękuję :) W sumie troszkę śmieszny, ale o dziwo uczniowie potraktowali go bardzo serio ;)

      Usuń