sobota, 1 kwietnia 2017

TABLICOWE gry planszowe

W zeszłym tygodniu wszelkiego rodzaju zadania wprowadzające lub utrwalające słownictwo i zagadnienia gramatyczne umieszczaliśmy z uczniami na niestandardowych planszach w postaci tablic korkowych, białych i interaktywnej. Dzięki temu sposobowi możemy przeprowadzać powtórki kumulatywne z określonych działów, tematyczne z jednego zakresu lub z większej partii materiału pod koniec półrocza.



Najważniejszą cechą tych zadań było to, że uczniowie projektowali ich treść, a następnie korzystali z samodzielnie stworzonych zasobów. Dzięki temu byli bardzo zaangażowani w lekcję, intensywniej przetwarzali materiał, zapamiętywali więcej i świetnie się przy tym bawili.

Proces polegał ogólnie mówiąc na tym, że:


- uczniowie otrzymywali kilka karteczek
- umieszczali na nich docelowe treści w postaci pytań, słów 
czy niepełnych zdań "Marta/watch TV"
- karteczki umieszczaliśmy na różnych tablicach

KORKOWEJ
a. "wężyk" z trasami skracającymi lub wydłużającymi przeprawę przez planszę
- uczniowie rzucali kostką
- odliczali odpowiednią ilość oczek od pola "start"
- wykonywali zadanie ze znajdującą się na odliczonym polu karcie
- kolejni uczniowie rzucali kostką
- odliczali albo od momentu "start" 
albo od momentu w którym zakończył poprzednik
- nie chcieli koncentrować się na zbieraniu punktów i wyłanianiu zwycięzcy - wystarczyła im sama frajda z wykonywania tych zadań   


b. "promienie" prowadzące do "bazy"
- każdy promień należy do jednego ucznia, pary lub grupy
- uczniowie, aby dotrzeć do bazy odkrywają kolejne pola w postaci karteczek z zadaniem
- karteczki zostały wcześniej sporządzone przez uczniów i przyczepione w przypadkowej kolejności do tablicy i w przypadkowym "promieniu"
- jeśli uczniowie przydzieleni do danego promienia, rzucali kostką (oczka sugerowały liczbę punktów)
- jeśli odpowiedzieli poprawnie, zabierali kartę dla siebie i zapisywali zdobyte tak punkty
- jeśli nie potrafili odpowiedzieć, zaczepiali zadanie ponownie na jego miejsce
   w kolejnym podejściu zajmowali się kolejną kartą
- uczniowie, którzy zdobyli najwięcej punktów, wygrywali
- uczniowie, którzy musieli pozostawić karty na planszy powracali do tych pytań, konsultowali z odpowiednimi pomocami dydaktycznymi, udzielali odpowiedzi czyli jednocześnie mieli szansę na rozwiązanie zadania


c. quiz podzielony na poziomy i punkty 
- po umieszczeniu kart z treściami w przypadkowych miejscach na planszy, uczniowie pracowali indywidualnie, w parach lub grupach
- wybierali konfigurację, np. "level 2, 300 points"
- odpowiadali na pytania/wykonywali zadania
- otrzymywali punkty powstałe poprzez pomnożenie poziomu przez punkty widniejące na górze planszy
- jeśli dany uczeń nie znał odpowiedzi, inni przejmowali pytanie i otrzymywali odpowiednią ilość punktów
- uczniowie z największą ilością punktów wygrywali  



BIAŁEJ SUCHOŚCIERALNEJ



INTERAKTYWNEJ
na której wyświetlaliśmy pusty szablon planszy i dodatkowe utrudnienia w postaci strzałek wskazujących kierunek poruszania się



- uczniowie ustalali zasady, rzucali kostkami pracując indywidualnie, w parach lub grupach, i bardzo ciekawie utrwalali materiał, a karteczki jakie zostały po grze mogły być używane na kolejnych zajęciach w ramach losowania i przypominania materiału




Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

5 komentarzy:

  1. Chciałam dopytać, czy dobrze rozumiem. Jak uczniowie stworzą te plansze, to potem graja jak w grę planszową?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak - dokładnie. W zależności od wcześniej ustalonych wspólnie zasad, moi uczniowie pracowali albo indywidualnie albo w parach; rzucali kostką; odliczali pola i koncentrowali się na odliczonej w ten sposób karteczce; zabierali ją ze sobą, powstawała luka od której kolejny uczeń lub para odliczali swoje oczka. Zabrane karteczki kolekcjonowali a potem wykonywali na tych treściach dodatkowe zadania, np. pisali po 3 zdania z użyciem tego słowa, kiedy był to zawód to opisywali ten zawód (gdzie pracuje, co robi, jakie ma cechy charakteru). W przypadku quizu i poziomów uczniowie wybierali kartkę mówią "level 3, 300 points" i wykonywali zadanie z tej karteczki, zbierali punkty które powstały przez pomnożenie poziomu przez punkty czyli np 900 ;)

      Usuń
  2. Kolejny super pomysł!!! Wielkie dzięki. Gdzie można znależć taka pustą planszę na tablicę interaktywną?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry Kasiu. Do wyboru do koloru pod hasłem "board games templates" w google; tutaj ich jest mnóstwo: http://bit.ly/2nFdmBE

      Usuń