poniedziałek, 24 kwietnia 2017

QR kody wg KNJO

Po około roku od momentu jak dowiedziałam się o zjawisku o nazwie "QR codes" w końcu zebrałam się w sobie i przygotowałam materiał dla uczniów z wykorzystaniem tych wielofunkcyjnych kwadracików. Nie miałam wcześniej weny ani przekonania do tego, aby wdrożyć je w codzienną prace, bo wydawało mi się to zbyt czasochłonne zarówno dla mnie jak i dla uczniów, którzy musieliby (w moim, jak się okazało fałszywym mniemaniu) zbyt dużo czasu poświęcać na odkodowywanie tego co trzeba. Na szczęście po pierwszych próbach wszystko poszło gładko i sprawnie. Uczniowie zadowoleni, materiał w postaci wprowadzania/utrwalania części garderoby oraz opisywania ilustracji przećwiczony, było też troszkę konwersacji, więc mogę z czystym sumieniem polecić stosowanie kodów QR na zajęciach.



Do wpisu dołączam też wykorzystywany i zaprojektowany przeze mnie materiał zawierający linki i kody do zdjęć z pixabay.com wykorzystywane do opisywania ilustracji.

Na zajęciach wykorzystywałam także zdjęcia zaczerpnięte ze stron znanych sklepów sieciowych, na podstawie których uczniowie utrwalali słownictwo związane z ubiorem i wyglądem zewnętrznym.


Jak pracować z takim materiałem?

1. Uczniowie w parach, grupach lub indywidualnie podchodzą jednorazowo do wybranych lub każdych kart z kodami rozwieszonymi w sali lub rozłożonymi na ławkach.
2. Każdorazowo po zeskanowaniu kodu uczniowie analizują obrazek i wpisują po jednym zdaniu pod kodem – zdanie ma opisywać postaci/sytuacje znajdujące się na zdjęciach, z zastrzeżeniem, że nie można powtarzać zdań i informacji umieszczonych wcześniej na karcie przez poprzedników.



3. Zdania niekoniecznie muszą być pełne – uczniowie mogą kontynuować myśl poprzedników dodając zdania podrzędne za pomocą odpowiednich łączników zdań, ale nadal pilnując, aby nie powielać informacji już umieszczonych w opisach.
4. Dodatkowo, uczniowie mogą zwracać uwagę na błędy poprzedników i je poprawiać, jeśli takie zauważą.
5. Dzięki temu uczniowie „przeskanują” treści z każdej karty jaka jest w obiegu i to wielokrotnie, co jest szczególnie przydatne w zadaniach nastawionych stricte na wprowadzanie lub utrwalanie słownictwa.
6. Możemy ustalić limit zdań lub kiedy uczniowie działają w parach lub grupach ustalić czas w trakcie którego dany zespół utworzy największą liczbę niepowtarzających się zdań i informacji, albo pracować, aż do znudzenia i wyczerpania pomysłów na zdania :D Aby wspomóc uczniów możemy też udostępnić listę przykładowych pytań, które wesprą udzielanie informacji na temat ilustracji.



7. Po zakończeniu zadania nauczyciel zbiera karty, wyświetla docelowe zdjęcia na tablicy/komputerze, odczytuje zdania z wybranych kart i dopytuje uczniów (niekoniecznie autorów poszczególnych zdań) o rozwinięcie myśli, np. zdanie:
„She is paying.” -> What do you think she is paying for?





Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

6 komentarzy:

  1. Kolejny super pomysł! Czasami używam QR codes, ale zwykle do Treasure Hunt. Dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) jak się okazuje to bardzo uniwersalne narzędzie do przemycania wielu rzeczy ;) dziękuję za feedback ;)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Cieszę się Karolino :) To zadanie bardzo efektywnie aktywizuje grupę :)

      Usuń
  3. Dzięki za świetny pomysł, dzisiaj korzystałam i świetnie się sprawdziało!

    OdpowiedzUsuń