wtorek, 11 kwietnia 2017

KOSTKA edukacyjna in action 9 - LATAJĄCA kostka

Początkowo miały to być trzy pomysły, ale jakoś tak się stało, że to już dziewiąta  koncepcja, na którą naprowadzili mnie uczniowie kiedy rzucali do siebie kostką i dzięki której utrwalali słownictwo oraz tworzyli dłuższe wypowiedzi.

LATAJĄCA KOSTKA - CO ROBIMY?
1. umieszczamy w kieszonkach karty ze słownictwem
- karty mogą przygotować uczniowie wcześniej pracując indywidualnie, w parach lub grupach
- karty może przygotować nauczyciel na bieżąco, zachęcając uczniów do podawania słów z danego zakresu, na przykład ze słowniczków z podręcznika, z czytanki, z określonych działów, itp.



2. karty umieszczamy w kostce


3. uczniowie dobierają się w pary albo stoją w kółku


4. uczniowie rzucają do siebie kostką
- uczeń B, który złapie kostkę skupia się na ściance, którą ma przed oczami i wybiera z niej jedno słowo/wyrażenie i dedykuje je uczniowi A od którego otrzymał kostkę


- uczeń A tłumaczy, definiuje, tworzy zdania, itp., a następnie rzuca kostkę uczniowi C (lub uczniowi B jeśli grają w parach), który zadanie słowo/frazę uczniowi od którego otrzymał kostkę

CO JESZCZE MOŻEMY ZROBIĆ z LATAJĄCĄ KOSTKĄ?
1. uczniowie zapełniają duże karty słownictwem, na przykład po 7 słów na kartę
2. karty wkładamy do kieszonek
3. uczniowie rzucają do siebie kostką
- uczeń A trzymający kostkę rozpoczyna tworzenie zdania ujmując w nie jedno ze słów jakie widnieje na ściance przed jego oczami
- uczeń B, który przejmuje kostkę dopowiada w miarę logiczną kontynuację zdania lub rozpoczyna kolejne łączące się z poprzednim ujmując w nim kolejne słowo jakie tym razem widnieje przed jego oczami kiedy trzyma kostkę
- uczniowie w ten sposób mogą tworzyć pojedyncze zdania, kontynuować wypowiedź poprzenika, tworzyć historyjki, lub inne wypowiedzi przy okazji utrwalając docelowe struktury gramatyczne; uczniowie mogą utrwalać też łączniki zdań (because, since, in order to, itp.) kiedy to poprzednik tworzy niepełne zdanie, a osoba odbierajaca kostkę ma za zadanie dodać coś od siebie używając odpowiedniego łącznika
U1: I went sopping ...
U2: ... in order to buy new shoes ...
U3: ... because I need them ...
...      

INFORMACJE O KOSTCE:
1. Kostka dostępna jest w sprzedaży tutaj:
a ostatnio na wydarzeniach dla językowców takich jak konferencje czy warsztaty. Wymiary ścianki kostki to 23cm, natomiast rozmiar kieszonki i potencjalnego materiału jaki ma się znaleźć w środku to około 21cm.
2. Urszula Kropaczewska jest autorką tego dodatku zawierającego 25 pomysłów na wykorzstanie kostki wśród młodszych dzieci. 
Materiał dostępny jest już na ePanelu PEARSON.


LISTA pozostałych pomysłów dotyczących kostki dostępnych na blogu:


Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz