poniedziałek, 10 kwietnia 2017

KOSTKA edukacyjna in action 7 - superDOBBLE

Grafiki Marzeny Wywrockiej + kostka edukacyjna + moje pomysły 

superhiper wyjątkowe, jedyne w swoim rodzaju DOBBLE i KABOOM




Zapraszam do zapoznania się z koncepcją przeznaczoną dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej oraz do skorzystania z przepięknych materiałów autorstwa Marzeny Wywrockiej, nauczycielki języka angielskiego z Olsztyna, która w wolnych chwilach ODRĘCZNIE tworzy przepiękne karty pracy dla swoich uczniów i która gościnnie udostępniła mi swoje dzieła, do dzięki czemu mogłam stworzyć wyjątkowe, jedyne w swoim rodzaju karty do DOBBLE i fiszki do KABOOM <3



Marzena i ja jesteśmy bardzo podekscytowane tym, że możemy podzielić się z Państwem naszym wspólnym dziełem.
Link do pobrania materiałów znajduje się na końcu wpisu.
Oprócz poniższej kostkowej wersji, plik wzbogacony jest o ekonomiczniejszą koncepcję, którą można wykorzystać w warunkach ograniczonego dostępu do ksero oraz w przypadku braku kostki.



ROZGRZEWKA leksykalna 
 przed zadaniem głównym


1. Przygotowujemy kopię jednego zestawu słów.


2. Wycinamy słówka i składamy na pół lub więcej części.

3. Wśród słówek umieszczamy również karteczkę napisem „KABOOM”

4. Umieszczamy słówka w jakimś pojemniku wraz z kartą „KABOOM”. Fajnie sprawdzają się kubeczki plastikowe i składanie karteczek wzdłuż na pół.


5. Drukujemy też duże karty, które zanim trafią do kieszonek kostki, rozkładamy na stolikach lub podłodze.



6. Uczniowie indywidualnie, w parach lub grupach losują słówka, tłumaczą je, przyporządkowują do obrazków widniejących na rozłożonych dużych kartach i przy poprawnej odpowiedzi, zabierają dla siebie daną karteczkę.

7. Jeśli w trakcie losowania uczniowie wyciągną karteczkę „KABOOM” muszą zwrócić wszystkie swoje karteczki i włożyć do pudełka.

8. Wygrywają uczniowie, którzy mają największą liczbę zgromadzonych kart. 

Inspiracją do pomysłu był film autorstwa Małgorzaty Szołtysek, która zaproponowała karteczkową wersję Kaboom w postaci "BOMBY"


POMYSŁ NA WYKORZYSTANIE KOSTKI EDUKACYJNEJ DO GRY W DOBBLE


1. Przygotowujemy kserokopie dużych kart, które zostaną umieszczone
w kieszonkach kostki.


2. Drukujemy odpowiednią ilość kopii mniejszych kart, 
tak aby później każdy z nich otrzymał równą liczbę kart, na przykład po 5 sztuk.



3. Uczniowie wyciągają ze swojego pliku jedną kartę, 
 a nauczyciel lub uczeń rzuca kostką.


4. Uczeń, który jako pierwszy zauważy na swojej karcie
chociaż jeden element widoczny na górnej ściance kostki, demonstruje go,
wypowiada słowo na głos i dodatkowo może stworzyć zdanie z jego użyciem, 
np. „I have got a teddy bear. 


5. Jeśli wcześniej zdecydowaliśmy się zachęcić uczniów 
do kolorowania swoich kart, możemy wykorzystać ten element 
do dodatkowego zadania, w którym to uczeń opisuje wytypowany obiekt 
w zależności od poziomu:
 „red bird, yellow beak” lub „My bird is red and has got a yellow beak” 

6. Jeśli uczeń wykona zadanie poprawnie, może „zgarnąć” wszystkie karty od pozostałych uczniów, tj. te karty na których koncentrowali się w danej rundzie.
  
Karty oczywiście mogą być stosowane niezależnie od kostki jako samodzielne karty "dobble" lub w ramach innych zadań, na przykład takiego, który umieściłyśmy w poniższym materiale zbiorczym:


 LINK DO MATERIAŁU  
zawierającego:
- 6 dużych kart z 24 elementami
- zestaw 18 mniejszych kart
- karty leksykalne opisujące obiekty na ilustracjach
- 3 pomysły na wykorzystanie materiału 




INFORMACJE O KOSTCE:
1. Kostka dostępna jest w sprzedaży tutaj:
a ostatnio na wydarzeniach dla językowców takich jak konferencje czy warsztaty. Wymiary ścianki kostki to 23 cm, natomiast rozmiar kieszonki i potencjalnego materiału jaki ma się znaleźć w środku to około 21 cm.
2. Urszula Kropaczewska jest autorką tego dodatku zawierającego 25 pomysłów na wykorzstanie kostki wśród młodszych dzieci. 
Materiał dostępny jest już na ePanelu PEARSON.


LISTA pozostałych pomysłów dotyczących kostki dostępnych na blogu:



Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

4 komentarze:

  1. Świetny pomysł, skorzystam i dziękuję za podzielenie się.

    Jednak uwaga - nie wypada, żeby nauczycielka robiła podstawowy błąd językowy: "Wygrywają uczniowie, którzy mają największą ILOŚĆ zgromadzonych kart" ---> "Wygrywają uczniowie, którzy mają największą LICZBĘ zgromadzonych kart".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj ;D Dziękuję za komentarz ;) Tak, tak walczę z tym słowem, nie wiem dlaczego jest mi tak trudno się wyzbyć tego nawyku, ale zawsze niestety wpadnie mi w te tysiące słów jakie produkuję w przeciągu tygodnia dlatego proszę o wybaczenie i mam nadzieję, że w kontekście tak wielu pomysłów jakie pojawiają się na blogu, nie ujmuje to raczej ich jakości :) Pozdrawiam ;)

      Usuń
  2. Anielka, kiedyś chyba u Ciebie był link do generatora dobble, mogę grzecznie poprosić o niego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry Agnieszko. Właśnie widzę, że ten generator już nie istnieje w internecie. Ale można poszukać pod hasłem "dobble generator" inne (niestety nie doradzę jakie, bo tylko z tamtego korzystałam jakiś czas temu)

      Usuń