piątek, 7 kwietnia 2017

KOSTKA edukacyjna in action 6

Kostka może posłużyć do zmodyfikowanej gry "państwa, miasta", która wykorzystuje mechanizm kategoryzowania informacji z danego zakresu tematycznego.



WERSJA I
1. uczniowie przygotowują tabelę podzieloną na 6 części
2. każda część to wybrana przez nas kategoria, np. "food, work, school, culture, travelling, sport"
3. nazwy kategorii umieszczamy też na dużych kartach, które wkładamy w kieszonki kostki
4. w trakcie zadania w każdej rundzie, uczniowie  wypowiadają na głos jakąś literę (może się to odbywać na zasadzie odliczania w myślach i komendy "stop")
5. po tym, jak wszyscy poznają literę uczeń ją sugerujący rzuca kostką
6. uczniowie zapisują w swoich tabelach słowa zaczynające się na wcześniej ustaloną literę i należące do kategorii sugerowanej przez kostkę (nie zdradzają swoich przykładów)
7. w trakcie kolejnych podejść uczniowie zamieszczają w tabelach słowa, które wcześniej nie pojawiły się w ich rubrykach
8. możemy wzbogacić zadanie i zachęcić uczniów do tego, aby w każdym podejściu wpisywali więcej niż jedno słowo w daną rubrykę, np. zawsze po 3
9. możemy też wprowadzić ograniczenia czasowe  w obrębie rundy - np. w przeciągu jednej minuty należy uzupełnić rubrykę 3 słowami rozpoczynającymi się na daną literę

WERSJA II
Podobnie możemy postępować w przypadku kategorii stanowiących części mowy:
1. uczniowie zapisują w tabelach nazwy "adjective, noun, verb", itd., a w kieszonkach kostki umieszczamy większe karty z kompatybilnymi napisami (sugeruję składanie kartek jak na zdjęciu poniżej, co zapobiegnie wysuwaniu się kartek z kieszonek)


2. ustalamy zakres tematyczny słownictwa jaki będzie brany pod uwagę "environment, school, travelling, work, itd"
3. uczniowie losują kategorie umieszczone na karteczkach lub sugerują je ustnie
4. za każdym razem kiedy uczeń wyrzuci daną kategorię, np. przymiotniki wszyscy uczniowie zapisują w tabeli po 3 przymiotniki z tej kategorii, np. kategoria "houses" -> "spacious, cosy, comfortable"
5. podobnie jak wyżej, dobrze jest wprowadzić "presję czasu":)

(już nie pamiętam jaki był zamysł kropeczek na materiale, ale można je wykorzystać do ujednoliconego systemu numerowania kolumn w tabelach, tj, tabela 1 - people, 2 - verbs, itd.)





INFORMACJE O KOSTCE:
1. Kostka dostępna jest w sprzedaży tutaj:
a ostatnio na wydarzeniach dla językowców takich jak konferencje czy warsztaty. Wymiary ścianki kostki to 23cm, natomiast rozmiar kieszonki i potencjalnego materiału jaki ma się znaleźć w środku to około 21 cm.
2. Urszula Kropaczewska jest autorką tego dodatku zawierającego 25 pomysłów na wykorzstanie kostki wśród młodszych dzieci. 
Materiał dostępny jest już na ePanelu PEARSON.


LISTA pozostałych pomysłów dotyczących kostki dostępnych na blogu:


Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz