wtorek, 4 kwietnia 2017

KOSTKA edukacyjna in action 1

Kiedy zobaczyłam tę kostkę w grupie nauczycieli angielskiego zakochałam się od pierwszego wejrzenia. Podczas konferencji zorganizowanej przez PEARSON w Opolu ku mojej wielkiej uciesze wygrałam ją,  a właściwie dostałam od pani prowadzącej sesję (Amanda Davies) za udział w jednym z jej ćwiczeń. 



W poniższych pomysłach wykorzystałam koncepcję jaką napotkałam na blogu Agaty i dostosowałam do funkcjonowania kosteczki:

POMYSŁ I tworzenie zdań twierdzących (przydatne w grupach na niższym poziomie wtajemniczenia)
1. w kieszonkach umieściłam 6 kart z 6 informacjami o sobie w postaci krótkich komunikatów


2. na odwrocie napisałam pełnym zdaniem czego dotyczą te informacje


3.   trakcie lekcji:
> uczniowie rzucali kostką
> uczniowie zapisywali na kartkach/podawali na bieżąco ustnie potencjalne zdania stanowiące wyjaśnienie elementu widniejącego na górze kostki, tj. jeśli było to "32" uczniowie zapisywali/wypowiadali swoje przypuszczenie odnośnie kwestii jakiej dotyczy ta liczba, np. "You have got 32 pairs of shoes."
> jeśli przy którymś z kolejnych rzutów dana informacja pojawiła się ponownie, uczniowie podawali inne możliwe wyjaśnienie, np. "You are 32 years old."
> kiedy wszyscy uczniowie rzucili kostką, dzielili się swoimi zapiskami odnośnie danej kwestii
> po tym jak podali te informacje, wyjmowałam kartę z kostki i pokazywałam zdanie widniejące na odwrocie dodając jeszcze coś od siebie


POMYSŁ II tworzenie pytań
1. ponownie wykorzystałam powyższe karty
2. uczniowie rzucali kostką
3. za każdym razem kiedy pojawiała się informacja na górnej ściance kostki, uczniowie zapisywali/wypowiadali potencjalne pytanie na które odpowiedzią mogłaby być ta informacja
4. jeśli informacja wyrzucana na kostce się powtórzyła, wówczas uczniowie próbowali ponownie podjeść do tematu i stworzyć inne pytanie niż te proponowane poprzednio

5. jak byli gotowi pokazywałam poszczególne ścianki, 
a uczniowie odczytywali swoje propozycje

POMYSŁ III tworzenie pytań
1. uczniowie w parach lub grupach zapisują na kartach dowolne informacje w postaci słowa, frazy lub liczby
- może to robić nauczyciel, zachęcając grupę do podawania po jednym rzeczowniku, czasowniku, przymiotniku; słowie oznaczającym czas, miejsce, osobę, itp. 
2. umieszczamy karty w kieszonkach
3. podobnie jak w przykładzie II
- uczeń A rzuca kostką
- tworzy pytanie odnośnie informacji znajdującej się na wyrzuconej ściance
- pozostali uczniowie również tworzą swoje pytania (pytania nie mogą się powtarzać)
- uczeń B rzuca i powtarzamy procedurę




INFORMACJE O KOSTCE:
1. Kostka dostępna jest w sprzedaży tutaj:
a ostatnio na wydarzeniach dla językowców takich jak konferencje czy warsztaty. Wymiary ścianki kostki to 23 cm, natomiast rozmiar kieszonki i potencjalnego materiału jaki ma się znaleźć w środku to około 21 cm.
2. Urszula Kropaczewska jest autorką tego dodatku zawierającego 25 pomysłów na wykorzstanie kostki wśród młodszych dzieci. 
Materiał dostępny jest już na ePanelu PEARSON.


LISTA pozostałych pomysłów dotyczących kostki dostępnych na blogu:


Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com


4 komentarze:

  1. Czy można ja gdzieś zakupić?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry Żaneto ;) Tak - dostępna jest tutaj: http://pearson.eduksiazka.pl/kostka-edukacyjna

      Usuń
    2. Dziekuje :) Ps. Uwielbiam Twojego bloga ;)

      Usuń