poniedziałek, 10 kwietnia 2017

EASTER na szybko

W tym roku proponuję pomysł na zajęcia świąteczne w prostej formie, bez większych przygotowań. Poniższe propozycje mogą być wdrożone w  każdej grupie wiekowej, na każdym poziomie zaawansowania.





1. wprowadzamy temat "Easter Traditions", na przykład zapisując go w postaci transkrypcji fonetycznej, odbicia lustrzanego, pomieszanych liter lub innego rodzaju rebusa

2. wstępnie zadajemy kilka pytań odnośnie świąt - uczniowie opowiadają czy lubią te święta, co w nich lubią, dlaczego, jak je zazwyczaj spędzają, itp.

3. wdrażamy dowolny materiał video, ilustracyjny, tekstowy lub "słuchankowy"

a. informujemy uczniów, że za chwilę zobaczą film
- przed obejrzeniem uczniowie robią listę, na przykład 8 potencjalnych słów (czynności, obiektów, symboli, przymiotników, itp.), które przewidują, że znajdą się na filmie
- my jedynie naprowadzamy ich mówiąc, że film będzie o Świętach Wielkanocnych;
- w trakcie oglądania uczniowie "odhaczają" słówka, które faktycznie dobrze wytypowali
- uczeń, który wytypował poprawnie największą ilość słów, wygrywa ;) 
- szczególnie w grupach na wyższych poziomach, dobrze jest dobierać takie filmy, które mimo jednoznacznego wprowadzenia tematu, niekoniecznie w rzeczywistości będą przedstawiać stereotypowe skojarzenia

Lista przykładowych filmów do wyboru:


https://www.youtube.com/watch?v=Oo1wKU3eOug
Learn Polish - Polish Holidays - Wet Monday
Learn Polish with PolishPod101.com


https://www.youtube.com/watch?v=eV6jP11Yl2E
Learn Polish - Polish Holidays - Easter
Learn Polish with PolishPod101.com

https://www.youtube.com/watch?v=onFF6NVwEeU  

Easter in Britain.avi
Alicia Casimiro




https://www.youtube.com/watch?v=BMOeiXHfO-c
Easter Egg Rolling, Avenham Park Preston 2012
CalendarCustoms

White House Easter Egg Roll Highlights
The White House


https://www.youtube.com/watch?v=eue-QK3K_wM
Peppa pig - Spring episode
MissHoney Bunny

b. podobnie jak w przypadku filmu, możemy zrobić z ilustracją


- uczniowie typują dowolne słowa jakie skojarzą im się z naszym komunikatem, np. "In the photo you are going to see Easter."
- kiedy będą gotowi, pokazujemy im ilustracje
- uczniowie analizują obrazy i opisują ustnie to, co faktycznie udało im się ująć na swojej liście i dodają to, czego nie ujęli
- fajnie sprawdzają się ilustracje, których treść jest niby związana z tematyką, ale tak naprawdę zawiera element zaskoczenia, jak na przykład w przypadku powyższego zdjęcia, które jest dość ascetyczne biorąc pod uwagę stereotypowe skojarzenia; uczniowie wyobrażą sobie całą feerię barw,przedmiotów, czynności, itp. przygotują zapewne całą listę słów, ale obrazek ich zaskoczy; to jest też ciekawy motyw do wykorzystania w dalszej dyskusji, kiedy to uczniowie mówią czego się spodziewali, a co faktycznie zobaczyli
 

 c. artykuły czy innego rodzaju teksty jakimi dysponujemy w danym temacie też mogą być tak wykorzystane




przykłady artykułów:
- informujemy uczniów, że zaraz przeczytają tekst o świętach (lub jakimkolwiek innym temacie)
- uczniowie sporządzają listę, np. 10 słów, a później w trakcie czytania odhaczają te słowa, które udało im się wcześniej wytypować, i dodają do listy inne związane z tematem
- dodatkowo jako follow-up możemy zaproponować samodzielne przygotowywanie pytań do tekstu, które będą później dedykowane rówieśnikom
- takie teksty możemy wyświetlić bezpośrednio ze strony www na tablicy interaktywnej/projektorze, lub przenieść do pliku WORD/PDF i w tej formie wyświetlać uczniom lub też wydrukować i rozdać podopiecznym


d. ze słuchankami postępujemy podobnie


e. gazetki reklamowe z Biedronki



- po drodze do szkoły możemy wpaść po kilka egzemplarzy gazetek reklamowych z okolicznych supermarketów
- na zajęciach wykorzystamy je podobnie jak wyżej, czyli zachęcając uczniów do odgadnięcia, jakie rzeczy związane ze świętami znajdują się w gazetce
 - kiedy zrobią listę, wręczamy im gazetki, a oni wyszukują obiekty związane ze świętami i sprawdzają, czy ich typowania były trafne
- uczniowie dodatkowo wyszukują inne obiekty, których nazwy opracowują wspólnymi siłami, z wykorzystaniem słowników lub wiedzy nauczyciela czy rówieśnika :)

 W ten sposób uczniowie mają bazę słownictwa, na podstawie którego mogą później tworzyć własne fiszki, karty TABOO czy DOBBLE, wykorzystywane jako utrwalenie zagadnień leksykalnych na końcu danej lub na następnej lekcji w ramach rozgrzewki.

 
5. Dodatkowo, zaopatrzeni już w niezbędne słownictwo, uczniowie mogą samodzielnie sporządzić materiał do dyskusji lub przeprowadzania dialogów, które opierają się na zasadach podobnych do tych z matury ustnej.
a. zachęcamy uczniów, aby pomyśleli o jakiejś sytuacji świątecznej, w której trzeba coś rozwiązać/przeprowadzić/uzgodnić
b. uczniowie formułują polecenie i co najmniej 4 aspekty jakie w takiej sytuacji muszą być omówione
c. przedstawiają to w wersji wizualnej i dedykują do opracowania innym uczniom




6. A na deser może jakiś prosty quiz - na przykład taki w Flipquiz:


Zasady uczniowie mogą ustalić sami. Moi zazwyczaj mnożą liczbę punktów przez "level".  W niektórych polach umieszczam "niespodzianki" w postaci albo dodania albo odjęcia punktów. W tym quizie są 2 takie pola, gdzie uczniowie albo odejmują albo dodają 600 punktów.

 lub Kahoot w wersji JUMBLE

 EASTER JUMBLE KAHOOT 2017



 



3 komentarze:

  1. Świetny post! Mam na jutro gotową angażującą lekcję dot. Wielkanocy - bardzo mi pomogłaś 😊 Dziękuję!
    Pozdrowienia z opolskiego 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Katarzyno ;) Cieszę się, że przydatny ;) W sumie miał być na prosto i szybko ale nie wytrzymałam i dorobiłam jeszcze mojej dziatwie 2 quizy ;D

      Usuń
  2. Mega!!
    Podziwiam i dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń