niedziela, 5 marca 2017

SZALONE teksty - crazy texts

Od zawsze też lubiłam się "droczyć" z uczniami, ale w taki pozytywny sposób, nadając różnym lekcyjnym zadaniom zagadkowy charakter. W takim klimacie przemyciłam ostatnio zwyczajne testowe "czytanki" wykorzystując do tego platformę mieszającą szyk liter w wyrazach:ospmzieane itlyre, 

Tym razem proponuję dość szalone podejście mianowicie przeróżnych trików zastosowanie strukturę tekstu zaburzających. Wśród nich jest też motyw pomieszanych tielr w łswocha, błendy gramatyczne i leksykalne. Proponuję również zastosowaniełańcuszkapodobnegodotychleksykalnych
aletymrazemłączącychwszystkiesłowawtekście.



Zapraszam na bardziej szaloną odsłonę pracy z tekstem, w którym poszczególne akapity wymagają innych strategii i działań ze strony ucznia. Uczeń będzie nie tylko aktywnie czytał, ale też pracował ze słownictwem, gramatyką, szykiem zdania.


1. Wybieramy tekst na jakim nam zależy; ja wybrałam tekst możliwy do edytowania, dostosowany do poziomu docelowej grupy, pochodzący z materiałów dodatkowych do podręcznika  
New Exam Challenges 4, progress test 2b, 
reading ex. 7 and 8, Pearson


2. Przerabiamy tekst w dowolny sposób. Możemy wybrać jeden motyw i zastosować do całego tekstu, lub też zróżnicować motywy i zaaplikować w poszczególnych częściach/akapitach inny w zależności od naszych celów, poziomu i wieku grupy.

a. motyw pierwszy zawiera błędy gramatyczno-leksykalne, które uczniowie mają za zadanie wyłapać i poprawić



b. motyw drugi to układanie fragmentów zdań napisanych kursywą w odpowiedniej kolejności, co utrwala tworzenie szyku zdań

c. motyw trzeci to znany już nam z wcześniejszego wpisu pomieszane litery w każdym wyrazie tekstu - uczniowie rozszyfrowują te słowa


d. motyw czwarty to łańcuszek słów składający się na cały tekst - uczniowie mają za zadanie rozdzielenie słów od siebie


3. Wydaje mi się, że dobrym rozwiązaniem będzie też niepodawanie uczniom gotowej instrukcji, ale zachęcenie ich do odgadnięcia, o co nam chodzi tj. jakie czeka ich wyzwanie. Często nie mówię uczniom co ich czeka, a oni bardzo chętnie zgadują i zazwyczaj udaje im się idealnie trafić w punkt. Takie podejście jeszcze bardziej "zmusza" ucznia to koncentracji i intensywniejszego wysiłku umysłowego, analizy treści zadania, przez co późniejsza praca jest o wiele łatwiejsza ale też bardziej wartościowa pod kątem uczenia się. 


4. Mam też przygotowany klucz odpowiedzi w postaci ciągłego tekstu z zaznaczonymi docelowymi fragmentami w poprawnej wersji, który wyświetlę po tym jak uczniowie zakończą pracę z poszczególnym akapitem oraz klucz odpowiedzi do zadania z rozumienia tekstu, którego rozwiązanie po tak intensywnej pracy będzie już tylko formalnością :)
W momencie, kiedy uczniowie będą na etapie odpowiadania na pytania testowe, wyświetlamy im lub wręczamy kopie oryginalnego tekstu - w ten sposób będzie im łatwiej pracować. 


Oczywiście musimy zwrócić uwagę na to, że tego typu zadania mogą być bardzo trudne dla uczniów z dysfunkcjami, więc jeśli wiemy, że takie zadanie będzie totalnie bez sensu i zniechęci naszych podopiecznych to oczywiście nie stosujemy go. Natomiast jeśli wiemy, że możemy bez przeszkód podziałać w ten sposób to jak najbardziej zachęcam :) 





Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz