niedziela, 19 marca 2017

poweekendowy warm-up

W zeszły poniedziałek i wtorek przeprowadzałam ze wszystkimi grupami bez względu na poziom zaawansowania poniższą rozgrzewkę. Była ona częścią gramatycznej bezkserówkowej lekcji nastawionej na komunikację i praktyczne wykorzystanie docelowych czasów przeszłych. W niniejszym wpisie opiszę jej część tj. samo "clue", od którego zaczęła się ta lekcja, a które przyda się Wam w poniedziałkowym boju do tego, aby uczniowie opowiedzieli o swoim weekendzie :) Zadanie nie wymaga przygotowań ze strony nauczyciela -jedyne czego potrzebujemy do przeprowadzenia tego ćwiczenia to tablica, kreda/flamaster i uczniowie :)


1. na tablicy narysowałam  chmurkę z hasłem "my weekend" (można je też "ohasztagować", aby miało większą moc aktywizującą :) )



2. narysowałam dwie strzałeczki w oddalonych od siebie miejscach i napisałam bezokolicznikowe wyrażenia dotyczące mojego weekendu "read books", "cook"

3. dodatkowo, opisywałam te czynności w czasie Past Continuous 
"I was reading books and I was cooking"

4. zachęciłam uczniów do tego samego, tj. każdy z nich po moim zapytaniu, podawał po 2 czynności jakie robił, w zależności od poziomu grupy albo same frazy albo pełne zdania w czasach przeszłych (w niektórych grupach przypomniałam ogólny wzór tworzenia zdania odpowiednim zapisem)

5. jednocześnie zapisywałam ich odpowiedzi w formie bezokoliczników 
"ride a bike", "play computer games", itd. 
(te czynności, które powtarzały się w wypowiedziach uczniów, 
nie zostały powielane)


6. kiedy cała chmurka była otoczona różnymi frazami, nastąpiła chwila zaskoczenia - poinformowałam uczniów, że teraz sprawdzimy jak siebie słuchali i wyznaczając danego ucznia lub ochotnika zachęcałam ich do odgadnięcia/przypomnienia sobie, kto wykonywał daną czynność ujmując ją w pełnowartościowe zdanie, np. "Kuba, who was reading a book?" lub 
"Wiktoria, what was Igor doing at the weekend?", itp.

7. każdy uczeń miał 3 podejścia; jeśli nie udało mu się poprawnie  wytypować wykonawcy danej weekendowej aktywności, wyzwanie podejmował inny uczeń, odpowiadając (w zależności od poziomu) frazą lub pełnym zdaniem
 "Monika was playing the guitar."

8. w międzyczasie uczniowie-autorzy tych fraz słuchali i potwierdzali wypowiedzi rówieśników, "Yes, I was. / No I wasn't".


- W tym ćwiczeniu im więcej uczniów tym lepiej, gdyż lista zapełni się o różne wyrażenia, które będzie później trudniej przyporządkować danemu rówieśnikowi.

- Ćwiczenie sprawdzi się też tako ice-breaker w grupach które się nie znają lub znają, zamieszczając w nich na przykład frazy związane z hobby, czasem wolnym, życiem codziennym, itp.

- Uczniowie nie bardzo wsłuchiwali się wcześniej w wypowiedzi rówieśników, dlatego mieli problemy z określeniem kto i co dokładnie mówił i robił, przez co kilkakrotnie musieli  używać danego czasu w swoich kolejnych typowaniach.

- Możemy pójść dalej z ćwiczeniem i zachęcić uczniów do sporządzenia dodatkowej notatki dotyczącej wybranych 3-5 rówieśników.



Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz