sobota, 11 marca 2017

metafora GÓRY LODOWEJ - wartościowy speaking

 Jakiś czas temu w Metodycznym Espresso rozmawiałam z Anną Popławską, o tym, czym jest dla mnie jest fajna lekcja (link: Fajna Lekcja). Mówiłam między innymi o tym, że jest to lekcja zrównoważona, ze zbalansowaną dawką tego, co poważne i tego, co zabawne, ale najważniejsze jest dla mnie dążenie do tego, aby lekcyjne aktywności były wartościowe i wnosiły chociaż odrobinę prawdziwego życia w 4 ściany klasy. W niniejszym wpisie na konkretnym przykładzie przedstawię Wam to, co mam dokładnie na myśli, proponując jednocześnie ciekawy pomysł na to, jak przeprowadzić wartościowy "speaking" zachęcający uczniów do mówienia oraz do chwili refleksji za jednym razem. 


Pomysł na lekcyjny speaking oparłam na  motywie "góry lodowej" - narzędziu coachingowym stworzonym przez Roberta Diltsa. Niemniej jednak nie zagłębiałam się w jego szczegółowe założenia i uprościłam na potrzeby lekcji. W moim zamyśle góra miała służyć do prostego podziału na to, co widać nad i pod powierzchnią wody czyli to co widzimy w mediach, i czego nie widzimy w odniesieniu do ludzi sukcesu zajmujących się sportem, kulturą i rozrywką. Ćwiczenie, oprócz potencjału konwersacyjnego, miało za zadanie skłonić młodzież do przemyśleń na temat tego, co tak na prawdę kryje się pod pojęciem sukcesu.



0. W ramach rozgrzewki, wyświetliłam uczniom zdjęcie góry lodowej. Ich zadaniem było odgadnięcie, o czym będziemy rozmawiać.


1. Pokazałam uczniom przykładową infografikę, której przekaz mieli za zadanie rozszyfrować, co dodatkowo miało przybliżyć tematykę zadania, jakie ich czekało.

 
2.  Zachęciłam uczniów do podzielenia się swoimi przemyśleniami w temacie odnoszenia sukcesów przez ludzi sportu, kultury, sztuki i rozrywki, tj. tego, jak rozumieją pojęcie "sukces"; co zazwyczaj widzimy na zewnątrz jako obserwatorzy czyjegoś sukcesu, oraz tego, czego nie widać i co przyczyniło się do takich osiągnięć,  zarówno te pozytywne jak i te negatywne czynniki. Pokazałam też kilka przykładów znanych ludzi, aby wspomóc uczniów w postaci konkretnych przykładów. Uczniowie pracowali w formie "burzy mózgów" najpierw w parach,  a później prezentując swoje przemyślenia na forum.

 3. Po takim wstępie uczniowie wybierali swojego idola lub człowieka, który w ich mniemaniu odniósł sukces. Na podstawie życiorysu takiej osoby, uczniowie sporządzali schemat góry lodowej z uwzględnieniem tego, co widać, i tego czego nie widać, a miało znaczący wpływ na osiągnięcia tej postaci.  Aby przybliżyć im ideę pomysłu, zaprezentowałam też przykład w postaci tego z czym wiąże się ogólne postrzeganie nauczycieli, a co tak naprawdę się za tym kryje.



4. Uczniowie pracowali indywidualnie, umieszczając swoje pomysły na karcie pracy. kiedy byli gotowi przestawiali ustnie swoje przemyślenia, wyrażając opinie i uzasadniając argumenty.

SZABLON DO ŚCIĄGNIĘCIA






 5. W jednej z grup "burza mózgów" polegała na tym, że uczniowie pracując w parach skupiali się od razu na wybranej przez siebie postaci i umieszczali swoje pomysły na tablicy za pomocą karteczek samoprzylepnych, tworząc wspólną bazę argumentów, która okazała się uniwersalna dla każdego z omawianych ludzi sukcesu.



 UWAGI DODATKOWE:


> Taka góra niekoniecznie musi się ograniczać do tematu sukcesów. Za jej pomocą można przemycić analizowane wszelkich zawodów od lekarzy  po "babcie klozetowe" po to, aby zwrócić uwagę uczniów na to z jakimi wyrzeczeniami, niewidocznymi na pierwszy rzut oka trudnościami wiąże się ich wykonywanie. 
> Może to też być metafora związana z uczniami i ich życiem codziennym, szkolnym czy innymi działaniami - może będą chcieli zaprezentować siebie za pomocą takiej góry nie tylko w ramach lekcji języka obcego, ale na przykład jednego z tematów godziny wychowawczej.
> Sprawdzi się też do zobrazowania zjawisk społecznych i kulturowych, problemów dzisiejszego świata, itp. (np. widzimy masę produktów w sklepach, co ułatwia nam codzienne życie, poprzez dostępność wszystkiego, czego chcemy, ale z drugiej strony pod powierzchnią kryje się z wyzysk, produkcja śmieci, zanieczyszczenia środowiska, itp./ oglądamy zdjęcia na Facebooku i innych portalach społecznościowych; zdjęcia są piękne, dokumentują cudowne momenty, a co może się z a tym kryć?; itp. ). 
> Jest idealnym ćwiczeniem rozgrzewkownym do przygotowania argumentów do rozprawek czy artykułów.
> Jednym słowem sprawdzi się wszędzie tam, gdzie chcemy omówić tematy związane z powierzchownym ocenianiem ludzi lub zjawisk, brakiem empatii, a także chwilą refleksji nad tym, co warto, a czego nie warto robić w życiu 


Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com




2 komentarze: