poniedziałek, 27 marca 2017

autorskie karty TABOO

Czym różnią się od siebie karty do TABOO w pierwszym i drugim rzędzie? Odpowiedź brzmi - wszystkim :)


Najważniejszą różnicą jest to, że te w rzędzie drugim zostały stworzone samodzielnie przez uczniów, co zmotywowało ich do pracy i sprawiło, że słownictwo było przez nich przetwarzane o wiele bardziej efektywnie niż w przypadku "gotowców". Już od dawna zachęcam czytelników mojego bloga do angażowania uczniów do tworzenia autorskich pomocy dydaktycznych, w tym takich kart. W tym wpisie przedstawię dokładniej motyw wprowadzania tego zadania i  pomysłów na użycie takich kart.



1. określamy docelowy zbiór leksykalny/tematyczny lub nie określamy go wcale (ja podałam zakres słownictwa, gdyż zadanie odbywało się w celu wprowadzania nowego słownictwa; w grupach na niższych poziomach wtajemniczenia na pewno ten zabieg będzie też przydatny)


2. wręczamy uczniom określoną ilość karteczek, np. 4 (kolorowych, zwyczajnych wyciętych z większych kartek papieru, itp.) i zachęcamy ich do zaprojektowania kart TABOO, w których:
- w części górnej umieszczą hasło główne
 



- a poniżej np. 3 słowa kojarzące się/definiujące hasło główne
- uczniowie wykorzystują określony zakres tematyczny (np. listę słów z repetytoriów, z czytanek, z kumulatywnych list słownictwa na końcu działu, itp.)

3. następnie nauczyciel zbiera wszystkie karty do jakiegoś pojemnika lub podaje talię kart, z której uczniowie losują kartę




POMYSŁ 1
- uczeń, który wylosuje kartę ma za zadanie przedstawienie 3 słów znajdujących się pod hasłem głównym, a zadaniem rówieśników w klasie jest odgadnięcie hasła głównego
- przedstawianie słów w zależności od poziomu grupy może odbywać się w postaci podawania pojedynczych słów lub ubierania ich w bardziej rozbudowane wypowiedzi, czy nawet definicje 
- uczeń, który odgadnie hasło główne losuje kolejną kartę z puli

POMYSŁ 2
- uczeń, który wylosuje kartę postępuje zgodnie z pierwotnym założeniem gry, czyli stara się przedstawić hasło główne nie używając słów kluczy zamieszczonych poniżej
- uczeń, który odgadnie hasło główne, losuje kolejną kartę



CO JESZCZE MOŻNA ZROBIĆ Z TAKIMI KARTAMI? 
- tworzenie historyjki ze słowami z wylosowanych kart 
- po wylosowaniu karty uczeń dodaje jeszcze 3 inne słowa jakie mogłyby określać/definiować/kojarzyć się z hasłem głównym

Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz