poniedziałek, 27 lutego 2017

#hashtag, #PISANIE, #kreatywnie

Jak się okazuje wszelkie prace pisemne też możemy #ohasztagować.  W trakcie ćwiczenia znajdzie się też miejsce na mówienie.
Oto mój pomysł:

1. zachęcamy uczniów do napisania określonej liczby słów z #hasztagami związanymi z danym tematem pracy pisemnej, na przykład z feriami zimowymi

2. uczniowie przekazują kartki z tymi słowami rówieśnikowi (na przykład temu, siedzącemu po lewej)

3. uczeń B na podstawie słów z #hasztagami pisze ciągły tekst wplatając w niego wymienione słowa również oznaczając je #hasztagami, aby były widoczne



4. w ten sposób możemy przemycić wszelkie rodzaje rodzaje tekstów - zaproszenia, ogłoszenia, maile, listy formalne i nieformalne, opowiadania, rozprawki, recenzje, itd.


Uczniowie w poniższym przykładzie mieli za zadanie napisać 6 słów związanych z ich feriami zimowymi. Rówieśnik otrzymywał kartkę z tymi słowami, pisał to, co wydedukował na podstawie tych informacji tworząc ciąg wydarzeń z życia kolegi/koleżanki. Kiedy tekst był gotowy, autor #hasztagów zapoznawał się z treścią tekstu i komentował mówiąc, czy zdarzenia zgadzają się z tym, co faktycznie miało miejsce, jeśli tak to dodawał jeszcze kilka informacji od siebie na dany temat, a jeśli przypuszczenia rówieśnika nie były poprawne, korygował je podając faktyczny przebieg wydarzeń. 

W zależności od naszych celów możemy sami sprawdzić i korygować błędy językowe uczniów po zakończeniu zadania lub zachęcić uczniów, aby w trakcie czytania wersji rówieśników mieli na względzie ewentualne błędy i korygowali je. (zdjęcia ukazują prace przed ingerencją zielonego długopisu)

Przy okazji dodam, że od dłuższego czasu koryguję prace uczniów w następujący sposób:
- uczniowie tworzą tekst
- zbieram prace
- w domu zaznaczam newralgiczne fragmenty nie podając rozwiązania
- przepisuję zdania z błędami
- tworzę listę zbiorczą zawierającą te zdania
- uczniowie otrzymują kopie ksero lub wyświetlam ten plik na tablicy interaktywnej
- uczniowie indywidualnie, w parach lub grupach szukają błędów i korygują je
- następnie uczniowie otrzymują swoje prace, analizują 
i korygują to, co wymaga korekty
     



Uczniowie byli bardzo zaangażowani w ćwiczenie - szczególnie ciekawiły ich wersje rówieśników wydedukowane na podstawie #ohasztagowanych słów :)

Pozostałe pomysły na wykorzystanie motywu #hasztagowania: 

1. KREATYWNY TEMAT LEKCJI 3. CZYTANIE 4 . ILUSTRACJE  
5. POZOSTAŁE POMYSŁY
6.  WPROWADZENIE DO HASZTAGOWANIA

 Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

2 komentarze:

  1. Fajny pomysł nas pisanie, ciekawy sposób na poprawianie błędów, wykorzystam, bardzo dziękuję.

    Natomiast chciałam zwrócić uwagę na błąd, jakiego nauczycielka nie powinna popełniać: 'ilość uczniów'. Prawidłowo mówimy/piszemy 'liczba uczniów'.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry :) Dziękuję ;) Faktycznie takie podejście do pisania jest ciekawe dla ucznia. Czekam zatem na relacje z przebiegu ćwiczenia na Pani/Pana poletku klasowym ;) Dziękuję też za uwagę odnośnie "ilości" - rozumiem, że chodziło o "słowa". Faktycznie jest to rzeczownik policzalny. Pozdrawiam ;)

      Usuń