wtorek, 14 lutego 2017

4. IDIOMATYCZNE chmury wyrazowe

Moją czwartą propozycją wykorzystania chmur wyrazowych dotyczy wprowadzania lub utrwalania idiomów wszechobecnych w języku angielskim i nie tylko. Tryb działania jest podobny jak we wcześniej proponowanych zdaniach gramatycznych. Zazwyczaj wprowadzałam lub utrwalałam idiomy pisząc je na tablicy w formie porozrzucanych wyrazów lub drukując pojedyncze słowa na osobnych kartkach, które uczniowie układali na tablicy lub ławkach (co również polecam), ale teraz znając potencjał chmur wyrazowych wykorzystam je w w/w celu. Sprawdzą się też w przypadku wprowadzania i utrwalania "phrasal verbs".

Warto też zachęcać uczniów do tworzenia autorskich chmur wszelkiego typu odręcznie, niekoniecznie korzystając z narzędzi online, do czego jak już wiecie często zachęcam.

CO ROBIMY?
1. tworzymy chmurę wyrazową w wybranym programie, wpisując w nią jedno, dwa lub trzy (lub więcej, ale bez przesady :) ) idiomy lub zdania z wykorzystaniem danych idiomów

przykład z wykorzystaniem 1 idiomu za pomocą https://tagul.com/
- it is not my cup of tea


przykład z wykorzystaniem 2 zdań zawierających wybrane idiomy za pomocą https://worditout.com/

- pull a rabbit out of a hat
- don't wash your dirty laundry in public


2. uczniowie na zajęciach rozszyfrowują idiomy lub zdania wyświetlone na projektorze, tablicy interaktywnej, wklejone i wydrukowane w formie karty pracy lub wycięte do losowania 


Po listę narzędzi i innych pomysłów odsyłam w następujące miejsca:
- wpis Pani Wioletty z bloga "Utkane z codziennych doświadczeń szkolnych" W czym pomocna może być chmura wyrazowa? ,  
-  blog "Nowoczesne Nauczanie", z listą narzędzi do tworzenia takich chmur: Jak stworzyć chmurę wyrazów?
- kopalnia pomysłów we wpisie Marty Florkiewicz-Borowskiej  Wyrazy ukryte w chmurach  
- Sposób na słówka na łamach "Języki Obce w Szkole" autorstwa Moniki Madej, która - UWAGA - stworzyła własny generator  CloudNet; jest to narzędzie wyjątkowe, gdyż jak sama autorka przyznaje:
"Narzędzie to w przeciwieństwie do wszystkich innych generatorów chmur dobiera do chmury tylko te wyrazy, które są związane z danym tematem. Chmury są ponadto interaktywne (wystarczy kliknąć w jakikolwiek wyraz na chmurze). Celem utworzenia chmury proszę wpisać np. dog, cat i wybrać kategorię "Animal". Życzę miłej zabawy w czasie edycji chmury (można zmienić kolory, ułożenie wyrazów itp.)"

CIĄG DALSZY NASTĄPI :)
 
Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

1 komentarz:

  1. Chmury wyrazowe mają niesamowity potencjał - wykorzystać je możemy niemalże do wszystkiego. To jest naprawdę wspaniałe narzędzie - zwłaszcza, gdy zostanie wykonane przez uczniów!

    OdpowiedzUsuń