poniedziałek, 13 lutego 2017

3. CZYTANKOWE i SŁUCHANKOWE CHMURY wyrazowe

Kolejnym sposobem na wykorzystanie chmur wyrazowych jest wykorzystanie ich w ramach typowych zadań z zakresu "listening comprehension" lub "reading comprehension", obecnych w każdych podręcznikach, repetytoriach czy arkuszach egzaminacyjnych. Dzięki niemu uczniowie zapoznają się z pytaniami w jakie zaopatrzone są określone zadania tego typu, poćwiczą szyk zdań twierdzących, przeczących lub pytających, co jednocześnie będzie stanowić formę rozgrzewki przed takimi ćwiczeniami. Metoda sprawdzi się w przypadku pytań otwartych lub zamkniętych typu "prawda/fałsz".




CO ROBIMY?
1. wybieramy ćwiczenie związane z rozumieniem tekstu słuchanego lub czytanego

Przykładowy materiał pochodzi z podręcznika 
wyd. PEARSON, New Exam Challenges 3, str. 43

2. konwertujemy pytania w wybranym programie do tworzenia chmur
- wpisujemy pojedyncze pytania w osobnej chmurze
- wyświetlamy uczniom do wglądu

PRZYKŁAD 1

pytanie nr 4 z w/w zadania
 chmura wykonana za pomocą http://www.wordclouds.com/

PRZYKŁAD 2

pytanie nr 5 z w/w zadania


 chmura wykonana za pomocą https://tagul.com/

- uczniowie układają zdania/pytania

- następnie przechodzą do analizy tekstów czytanych lub słuchanych



Po listę narzędzi i innych pomysłów odsyłam w następujące miejsca:
- wpis Pani Wioletty z bloga "Utkane z codziennych doświadczeń szkolnych" W czym pomocna może być chmura wyrazowa? ,  
-  blog "Nowoczesne Nauczanie", z listą narzędzi do tworzenia takich chmur: Jak stworzyć chmurę wyrazów?
- kopalnia pomysłów we wpisie Marty Florkiewicz-Borowskiej  Wyrazy ukryte w chmurach  
- Sposób na słówka na łamach "Języki Obce w Szkole" autorstwa Moniki Madej, która - UWAGA - stworzyła własny generator  CloudNet; jest to narzędzie wyjątkowe, gdyż jak sama autorka przyznaje:
"Narzędzie to w przeciwieństwie do wszystkich innych generatorów chmur dobiera do chmury tylko te wyrazy, które są związane z danym tematem. Chmury są ponadto interaktywne (wystarczy kliknąć w jakikolwiek wyraz na chmurze). Celem utworzenia chmury proszę wpisać np. dog, cat i wybrać kategorię "Animal". Życzę miłej zabawy w czasie edycji chmury (można zmienić kolory, ułożenie wyrazów itp.)"

CIĄG DALSZY NASTĄPI :)
 
Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz