niedziela, 12 lutego 2017

2. KONWERSACYJNA chmura wyrazowa

Kolejny pomysł na wykorzystanie chmury wyrazowej dotyczy tworzenia pytań zamieszczonych w chmurze z rozsypanki słów, z której uczniowie tworzą pełnowartościowe zdania pytające i odpowiadają na nie. Warto też zachęcać uczniów do tworzenia autorskich chmur wszelkiego typu odręcznie, niekoniecznie korzystając z narzędzi online, do czego jak już wiecie często zachęcam.

Materiał przykładowy zawarty w tym poście wykonany został za pomocą

Koncepcja idealnie sprawdzi się na przykład po feriach, co pozwoli przemycić standardowe pytanie "How was your winter break?"  w niestandardowy sposób.


Przygotowałam przykładowe pytania, które można ściągnąć z poniższego linku, wyświetlić na zajęciach lub wydrukować i wykonać któreś z przykładów zaprezentowanych w niniejszym poście.





LINK do materiału

HOW WAS YOUR WINTER BREAK chmury wyrazowe 


JAK PRACOWAĆ Z TAKIM MATERIAŁEM?
1. tworzymy pytania w wybranym programie 
(fajna lista znajduje się na wspomnianym w poprzednim wpisie blogu Nowoczesne Nauczanie
Jak stworzyć chmurę wyrazów )

a. chmura może zawierać jedno pytanie


b. lub kilka


2. uczniowie rozszyfrowują pytania indywidualnie, w parach lub grupach, a następnie odpowiadają na nie pisemnie lub/i ustnie

3. chmurki różnymi pytaniami można wydrukować 
i rozdać uczniom w formie losowania
- uczniowie, którzy wylosują chmurę rozszyfrowują pytanie, sami na nie odpowiadają, a następnie zadają je wybranemu rówieśnikowi 

4. 
a. takie zadanie nadaje się idealnie na przykład do tworzenia 
tematycznych pytań rozgrzewkowych 
 przed przystąpieniem do jakiegokolwiek innego zadania lekcyjnego (np. przed czytaniem, słuchaniem, dłuższą dyskusją, pisaniem, itp.) 

b. albo w tworzeniu maturalnych pytań rozgrzewkowych 

c. lub też przemycając reagowanie językowe takie jak zapraszanie, sugerowanie, pytanie o opinię, pytanie o pozwolenie, itd. dodając na osobnym szablonie potencjalne odpowiedzi również do rozszyfrowania

na przykład:






Po listę narzędzi i innych pomysłów odsyłam w następujące miejsca:

- wpis Pani Wioletty z bloga "Utkane z codziennych doświadczeń szkolnych" W czym pomocna może być chmura wyrazowa? ,  

-  blog "Nowoczesne Nauczanie", z listą narzędzi do tworzenia takich chmur: Jak stworzyć chmurę wyrazów?

- kopalnia pomysłów we wpisie Marty Florkiewicz-Borowskiej  Wyrazy ukryte w chmurach  
- Sposób na słówka na łamach "Języki Obce w Szkole" autorstwa Moniki Madej, która - UWAGA - stworzyła własny generator  CloudNet; jest to narzędzie wyjątkowe, gdyż jak sama autorka przyznaje:
"Narzędzie to w przeciwieństwie do wszystkich innych generatorów chmur dobiera do chmury tylko te wyrazy, które są związane z danym tematem. Chmury są ponadto interaktywne (wystarczy kliknąć w jakikolwiek wyraz na chmurze). Celem utworzenia chmury proszę wpisać np. dog, cat i wybrać kategorię "Animal". Życzę miłej zabawy w czasie edycji chmury (można zmienić kolory, ułożenie wyrazów itp.)"



CIĄG DALSZY NASTĄPI

:)



 

Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz