niedziela, 12 lutego 2017

1. GRAMATYCZNA CHMURA wyrazowa

Buszując w sieci natknęłam się na dwa bardzo wartościowe i inspirujące wpisy dotyczące wykorzystania chmur wyrazowych na lekcjach. Pierwszym z nich był wpis Pani Wioletty z bloga "Utkane z codziennych doświadczeń szkolnych" W czym pomocna może być chmura wyrazowa? , za pośrednictwem której trafiłam na kolejny blog "Nowoczesne Nauczanie", gdzie znalazłam listę narzędzi do tworzenia takich chmur: Jak stworzyć chmurę wyrazów?
Kopalnią pomysłów jest też wpis Marty Florkiewicz-Borowskiej
Wyrazy ukryte w chmurach oraz ten Sposób na słówka na łamach "Języki Obce w Szkole" autorstwa Moniki Madej, która - UWAGA - stworzyła własny generator  CloudNet Zachęcam do skorzystania, gdyż jest to narzędzie wyjątkowo. Jak sama autorka przyznaje:
"Narzędzie to w przeciwieństwie do wszystkich innych generatorów chmur dobiera do chmury tylko te wyrazy, które są związane z danym tematem. Chmury są ponadto interaktywne (wystarczy kliknąć w jakikolwiek wyraz na chmurze). Celem utworzenia chmury proszę wpisać np. dog, cat i wybrać kategorię "Animal". Życzę miłej zabawy w czasie edycji chmury (można zmienić kolory, ułożenie wyrazów itp.)"

Zachęcona do eksploracji tych narzędzi wpadłam na kilka pomysłów kreatywnego ich wykorzystania.


Materiał przykładowy zawarty w tym poście wykonany został za pomocą

Przyznam, że nie korzystałam z nich wcześniej zbyt często, może raz lub dwa. Zazwyczaj tworzyłam takie chmury analogowo na zwyczajnej tablicy opierając się na propozycjach uczniów odnośnie danego tematu, głównie w trakcie "burzy mózgów" gdzie uczniowie podawali na przykład synonimy słowa "good". Warto też zachęcać uczniów do tworzenia autorskich chmur wszelkiego typu odręcznie, niekoniecznie korzystając z narzędzi online, do czego jak już wiecie często zachęcam.


POMYSŁ NR 1 - "GRAMATYCZNA chmura wyrazowa" 

Można zastosować pomysł, aby przeprowadzić rozgrzewkę na początku zajęć przypominającą materiał z ostatniej lekcji; wprowadzić lub utrwalić  
dowolną strukturę gramatyczną 

- tworzymy w wybranym programie chmurę zawierającą:
a. rozsypankę słów składającą się na jedno zdanie


b. rozsypankę słów składającą się na np. 3 zdania (twierdzące/przeczące/pytające lub mieszane)


- zadaniem uczniów będzie ułożenie zdania w określonej strukturze
- może się to odbywać jako konkurencja na czas
- uczniowie mogą pracować indywidualnie, w parach lub grupach
- możemy stworzyć więcej takich chmur, wydrukować, wyciąć i włożyć do jakiegoś pudełeczka, a uczniowie będą je losować i wykonywać zadanie zgodnie z poleceniem


CIĄG DALSZY NASTĄPI
:)

Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz