wtorek, 10 stycznia 2017

6. SAMOPRZYLEPNE ZNACZNIKI - filmy - NO handout CHALLENGE

Przyszła kolej na znacznikowe rozpracowanie filmów wspomagające utrwalanie przeróżnistych zagadnień gramatycznych i leksykalnych, przy okazji przemycające pisanie oraz mówienie. Mam jeszcze kilka pomysłów, ale oficjalnie niniejszym wpisem zostawiam znaczniki w spokoju i przenoszę się na inne narzędzia w kolejnych postach. 



PRZYKŁAD 1  - utrwalanie i zestawianie dowolnych czasów i struktur gramatycznych.
1. zatrzymujemy film w dowolnym momencie lub w takim, który może wydawać się bardzo interesujący/dwuznaczny/w jakiś sposób pobudzający wyobraźnię; można też zrobić zrzut ekranu z wybranej sceny i wkleić do PAINTa lub WORDa żeby nie ujawniać tytułu, który może być zbyt sugestywny - w zadaniu chodzi o to, aby uczniowie typowali/domyślali się co działo się/dzieje/będzie się dziać w oparciu o to co widzą, niekoniecznie o to, co faktycznie się działo w filmie


2. w zależności od tego jaki jest cel zajęć:

A. uczniowie mogą skupić się na jednym czasie
- wówczas indywidualnie, w parach lub grupach tworzą pojedyncze zdania lub dłuższe wypowiedzi z użyciem danego czasu i odnośnie danej scenki 

B. uczniowie mogą zestawiać 2 problematyczne czasy, które są mylone ze sobą, np. Past Simple/Present Perfect
- dzielimy tablicę/ujęcie na 2 części
- w jednej uczniowie umieszczają zdania zapisane na znacznikach z wykorzystaniem danej struktury, a  w drugiej części z wykorzystaniem drugiej struktury
- uczniów możemy dzielić na grupy, pary lub zachęcać do pracy indywidualnej, w trakcie której rozpracowują poszczególne treści

C. uczniowie utrwalają różne czasy lub inne struktury gramatyczne (w zadaniu poniżej wykorzystałam fragmenty video WHAT IF THE HOMELESS GAVE YOU MONEY? - akurat omawialiśmy temat związany z pieniędzmi)

- warto wtedy podzielić tablicę na na przykład 3 części i rozgraniczyć symbolicznie przeszłość, teraźniejszość i przyszłość


- uczniowie pracują indywidualnie, w parach lub grupach i tworzą zdania z użyciem odpowiednich czasów


- czyli jeśli opisują przeszłość to starają się odgadnąć, co działo się przed tym jak miały miejsce wydarzenia z aktualnie wyświetlanej sceny
- jeśli opisują teraźniejszość to skupiają się na tym, co widać teraz i co mniej więcej można się domyśleć
- jeśli opisują przyszłość wówczas skupiają się na tym, co według nich będzie działo się po wydarzeniach z obecnie wyświetlanej sceny
- uczniowie dostosowują wyrażenia czasowe, dbają o użycie odpowiedniego czasu w odpowiednim kontekście w zależności od tego jaką informację chcą przekazać
- aby rozwinąć zadanie, poszczególne grupy po tym jak udostępnią swoje opisy na tablicy, na bieżąco opisują ustnie którąś z części, która nie należała do nich, używając czasów przypisanych danej części; w ten sposób dodatkowo ćwiczą inne struktury niż te pierwotnie opracowywane
- przedstawiciele grup prezentują swoje opisy, zachęcają pozostałych do dzielenia się ich przypuszczeniami, po czym włączamy cały film i weryfikujemy co rzeczywiście stało się po, dzieje się w trakcie i po danej scenie


PRZYKŁAD 2 - opisywanie sceny podobnie jak ilustracji; przyda się w młodszych grupach lub tych na niższym poziomie wtajemniczenia językowego

- przydzielamy indywidualnemu uczniowi, parze lub grupie typ wyrazów jakim będą się zajmować, np. grupa 1- rzeczowniki, grupa 2 - czasowniki, grupa nr 3 przymiotniki, itd. lub bardziej w kontekście maturalnym: kto, gdzie, kiedy, po co, dlaczego, co robi, jak się czuje, jak wygląda, itp.



- uczniowie naklejają swoje słowa w dowolnym miejscu


- uczniowie z innej grupy/pary/uczniowie indywidualnie podchodzą do tablicy lub komputera (bo ćwiczenie śmiało można przeprowadzać na ekranie laptopa) i szuka punktu kojarzącego się ze słowem na znaczniku i przykleja je tam

- kiedy wszystkie znaczniki są już na tablicy uczniowie opisują scenkę w wybranym czasie z wykorzystaniem docelowej struktury gramatycznej  (możemy ćwiczyć w ten sposób nie tylko teraźniejszy ciągły, ale np. ujmując wydarzenia ze scenki w czasach przeszłych lub przyszłych) 

- oczywiście uczniowie wplatają w wypowiedź (ustną lub/i pisemną) słowa widniejące na tablicy 

- można rozwinąć zadanie i zgasić podgląd; w ten sposób na tablicy zostaną same słowa, można je wtedy powtórzyć i zachęcić uczniów do stworzenia historyjki osadzonej kompletnie w innych realiach niż te sugerowane przez ilustrację, ale nadal z wykorzystaniem słownictwa znajdującego się na tablicy


TO BE CONTINUED
...

 Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz