poniedziałek, 23 stycznia 2017

6. rozgrzewki, fillery i inne bajery - KAHOOT ANALOGOWO - NO handout CHALLENGE

Kahoot zachęcający uczniów do ruchu bez konieczności używania telefonów uczniów, a nawet bez konieczności jego używania w ogóle? TAK! To możliwe. Jakiś czas temu przedstawiałam Wam papierową wersję Kahoota. Była jak najbardziej ciekawa i angażująca uczniów, gdyż musieli sami tworzyć zadania testowe i dedykować je rówieśnikom (link:  PAPIEROWY Kahoot), ale jego przygotowanie wymagało kserowania. W ramach "NO handout CHALLENGE"  proponuję więc jego kolejną wersję - wskaźnikową, która w bardzo angażujący sposób zachęci uczniów do pracy, odrobiny, a nawet sporej dawki ruchu i "odkomórkowienia" :) 




Przy okazji zobaczycie, że zawsze jest wyjście z każdej lekcyjnej sytuacji, na przykład takiej, w której nie mamy kompletnie dostępu do narzędzi multimedialnych albo nagle sprzęt odmówił nam posłuszeństwa :) A jakie są między innymi korzyści płynące z takiego podejścia możecie zobaczyć tutaj:



JAK TO ZROBIĆ?
1. uczniowie na zajęciach lub w domu przygotowują autorskie symbole analogiczne do tych w grze
- na karteczkach umieszczają kształty charakterystyczne dla gry oraz (w zależności od typu zadania jakie chcemy wdrożyć) symbole "a, b, c" lub "TRUE"/"FALSE"

- uczniowie umieszczają swoje karteczki je na patyczkach, ołówkach, kredkach, itp. lub po prostu wykorzystują w naturalnej postaci na zajęciach podnosząc do góry odpowiedni symbol wskazując tym samym wybraną przez siebie odpowiedź

- w ten sposób uczniowie mogą pracować indywidualnie, w parach lub grupach (wówczas na parę lub grupę wystarczy jeden zestaw wskaźników)

2. my natomiast w zależności od celu i typu zadań testowych przygotowujemy ćwiczenia, które następnie wykorzystamy na zajęciach na przykład tak:
- wyświetlamy na tablicy docelowe zadanie testowe, np., leksykalno-gramatyczne własnego autorstwa

- wyświetlamy na tablicy typowe zadanie testowe podręcznikowe lub arkusz testowy; można oznaczyć kompatybilnymi kolorami poszczególne odpowiedzi


- pracujemy z podręcznikowym tekstem zaopatrzonym w pytania testowe, do którego każdy uczeń ma wgląd we własnych książkach

 Discover English 3, PEARSON, str. 40

- odtwarzamy docelowe nagranie widniejące w podręcznikach w formie "listening comprehension" wraz z pytaniami do których uczniowie mają wgląd w swoich podręcznikach

- odtwarzamy dowolne nagranie lub film video i zatrzymujemy w odpowiednim miejscu zadając uczniom pytania typu "prawda/fałsz" dostosowane do ich poziomu wtajemniczenia językowego, np. "Is the man sad?", "Why did he go there?" itp.

- wypowiadamy docelowe treści gramatyczno-leksykalne i uczniowie reagują pokazując znacznik "PRAWDA/FAŁSZ", 


np. wskazując kartę obrazkową z domem, pytamy "Is this a barn?" lub pokazując obrazek z jakąś czynnością pytamy: "Is she dancing?" - jednym z przykładów  z mojego podwórka był ten poniższy, gdzie uczniowie patrzyli na ilustrację podręcznikową (lub ja wyświetlałam ją na tablicy) i pytałam "Is it a cold in the photo no 4?" lub wskazując na obrazek "Does he have a temperature?"


  Discover English 3, PEARSON, str. 39

3. w ramach zbieranych punktów uczniowie kolekcjonują na przykład patyczki; pod koniec zadania kiedy uczniowie zebrali określoną ilość patyczków, dowiedzieli się, że tyle ile patyczków na stanie tyle czasowników nieregularnych mają za zadnie się nauczyć :D




4. bardziej kinestetyczna wariacja, o której dowiedziałam się z wrocławskiego Spice Up 2 Anny Popławskiej, gdzie podobnych pomysłów pojawia się tysiąc na minutę i zapewne pojawi się na zbliżających się szkoleniach
LINK: Spice Up 2 w Krakowie 18.02.17 w Łodzi 19.02.17
W trakcie szkolenia moje znajome Magda, Elżbieta oraz Justyna Mak z UCZYMY Z POMYSŁEM zainspirowane moim papierowym Kahootem, wpadły na fantastyczny pomysł, aby umieszczać symbole z gry na ścianie, a uczniowie w celu wskazania odpowiedzi biegną w odpowiednim kierunku określając swoje. Jest to rewelacyjna alternatywa.

Jak to możemy zrobić?
- przygotowujemy 2-4 kart w postaci kolorowych kartek A4 z naklejonymi symbolami przypominającymi te z Kahoota


- wywieszamy je w różnych częściach sali


- wyświetlamy na tablicy dowolne zadanie testowe typu test wyboru lub "prawda/fałsz" lub włączamy zwyczajnego Kahoota, z tym, że uczniowie kompletnie nie muszą w typ przypadku korzystać z komórek (wystarczy, że jedna osoba, na przykład my zalogujemy się do test jako uczestnik, i będziemy zarządzać nim na bieżąco na naszym koncie na komputerze, aby przełączać kolejne karty testu online)




5. oczywiście nie musimy nawiązywać do Kahoota jeśli nasi uczniowie nie znają tematu lub z innych przyczyn; wówczas zwyczajne kartki z napisanymi tradycyjnymi symbolami  sprawdzą się równie dobrze, co te Kahootowe:






TO BE CONTINUED


...



 Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz