piątek, 6 stycznia 2017

4. SAMOPRZYLEPNE ZNACZNIKI - opisywanie ilustracji - NO handout CHALLENGE

Tym razem ilustracyjna odsłona znaczników, które wspomogą uczniów w opisywaniu ilustracji i ponownie odciążą nauczyciela od nadmiernych działań :) Pomysł sprawdzi się przede wszystkim w klasach maturalnych i będzie urozmaiceniem standardowego opisywania obrazków. Sprawdzi się także w każdej innej grupie wiekowej i na każdym innym poziomie zaawansowania. Ponownie będzie on też idealnym rozwiązaniem w przypadku delegowania zadań uczniom, a także będzie stanowił ciekawą rozgrzewkę dla klasy, która wejdzie do sali po poprzednikach :)




Wybieramy dowolne ilustracje, które będą miały związek z lekcją i wyświetlamy na komputerze lub tablicy na zajęciach. Ja wybrałam 4 tematyczne umieszczone na jednej karcie - uczniowie pracowali w grupach i każdej  z nich przydzieliłam później obrazek do rozpracowania lub wybierali sami.

1. zachęcamy uczniów do korzystania ze słowników w ramach indywidualnej pracy albo w ramach grupowej burzy mózgów - ich zadaniem będzie podpisanie przydzielonej ilustracji określoną ilością i rodzajem słów, np. w grupach młodszych po 5 rzeczowników, 5 czasowników, 5 przymiotników, a w typowo maturalnych uczniowie skupią się na najważniejszych informacjach czyli: kto, gdzie, co robi (zapisane w bezokoliczniku), jak się czuje, jak wygląda, itp. 


2. kiedy każda grupa jest gotowa przykleja znaczniki w dowolnym miejscu na swoim obrazku


3. inna grupa podchodzi do obrazka i przyporządkowuje napisy mniej więcej do tego obiektu/miejsca, które opisuje to słowo 


4. następnie uczniowie podchodzą do wybranego zdjęcia, ale tego, którego wcześniej nie opracowywali w żaden sposób i tworzą pełnowartościowy opis takiej ilustracji posługując się dostępnymi słowami i oczywiście dodając swoje koncepcje; następnie przedstawiają ustnie swoje wersje

5. najlepszym rozwiązaniem będzie jeśli każdy uczeń na bieżąco i ustnie przedstawi opis danego obrazka; w przypadku maturzystów możemy od razu dodać kilka pytań do danej ilustracji, tak jak to wygląda na egzaminie


6. takie pytania możemy stworzyć na bieżąco sami albo delegować zadanie uczniom 
- każda grupa lub uczeń tworzy po 3 pytania do przydzielonej ilustracji 
lub
- każda grupa, a będzie ich 3, tworzy określone typy pytań maturalnych, tj. GRUPA 1 tworzy pytania powiązane stricte z ilustracją; GRUPA 2 tworzy pytania związane z tematyką ilustracji; GRUPA 3 tworzy pytania związane z doświadczeniem ucznia odnośnie tematu; a kiedy będą gotowi i kiedy dany uczeń będzie opisywał ilustracje, autorzy pytań wkraczają do akcji i zadają je uczniowi

7. dodatkowym zadaniem może być stworzenie historyjki ze słów jakie znajdują się na tablicy w obrębie danego zdjęcia; aby urozmaicić to zadanie, historyjka powinna dotyczyć całkiem innego tematu niż ten sugerowany przez zdjęcie, czyli np. jeśli na obrazku widniał lekarz i pacjent, to historyjka może być osadzona w realiach szkoły,  a wątek dotyczyć niezdanego testu

8. po zajęciach gasimy obraz tak, aby klasy/grupy wchodzące na kolejne zajęcia nie widziały zawartości obrazków; ich zadaniem będzie podejście do tablicy, przeanalizowanie słów i odgadnięcie, co może znajdować się na ekranie



TO BE CONTINUED
...

 Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz