wtorek, 17 stycznia 2017

4. rozgrzewki, fillery i inne bajery - PATYCZKI - NO handout CHALLENGE

Dostałam niedawno od uczennicy paczuszkę kolorowych patyczków. Na stanie mam też sporą ilość szklanych kuleczek. Nie omieszkałam użyć ich "przeciwko" uczniom w ramach rozgrzewek, "wprowadzaczy" czy "utrwalaczy" :) A jak to zrobiłam? Podstępnie :) Powyższe gadżety można śmiało zastąpić czymkolwiek innym, co jest małe, tanie i występuje w dużej ilości, na przykład zapałki, patyczki do uszu, cekiny, koraliki, jednogroszówki, itp.



Za pomocą tych przedmiotów można w ciekawy sposób przeprowadzić ćwiczenie mające na celu przypomnienie wiadomości z poprzednich zajęć, wprowadzić uczniów w nowy temat, utrwalić dowolny materiał z bieżącej lekcji, i wiele innych. Ja w ramach NO handout CHALLENGE wykorzystałam je w poniższy sposób


POMYSŁ 1 wersja podstawowa - być może części z Was motyw jest dobrze znany. Poniżej w opcji nr 2 i nr 3 zamieszczę jego modyfikację.
a. bez żadnych wyjaśnień zachęcamy uczniów do wybrania dowolnej ilości patyczków, ale tak żeby starczyło dla każdej osoby w grupie
b. kiedy uczniowie będą mieli wybraną ilość gadżecików przy sobie, informujemy ich, że ich zadaniem teraz będzie podanie określonych treści w ilości odpowiadającej liczbie przedmiotów jakie posiadają
c. uczniowie w ten sposób mogą podawać:
- słowa/wyrażenia z ostatniej lekcji/ rozdziału/czytanki/itp.
- słowa/wyrażenia tematyczne
- zdania z wykorzystaniem określonego zagadnienia leksykalnego lub gramatycznego
- określone informacje, np. czynności jakie wykonywali w miniony weekend/wakacje/itp.; to co planują na najbliższy weekend/ferie/itp.; informacje o sobie; i tak dalej
- pytania skierowane do rówieśników

POMYSŁ 2 - przydatny, kiedy uczniowie wiedzą o co chodzi z pomysłem nr 1
a. zanim uczniowie przystąpią do losowania gadżetów, i zanim jeszcze w ogóle się o tym dowiedzą, zachęcamy ich do podania dowolnej liczby od 3 do 8 (lub innych)
b. uczniowie zapisują liczbę  na kartce, żeby nie oszukiwali później
c. udostępniamy uczniom gadżety, które losują w dowolnej ilości; nauczeni doświadczeniem zapewne będą unikać zgarniania jak największej ilości przedmiotów
d. kiedy będą gotowi, zachęcamy ich do ... dodania do tej ilości cyfry jaką wcześniej zapisali :D
e. tym oto sposobem uczniowie będą zmuszeni do podawania określonych treści w ilości odpowiadającej sumie typowanej liczby i ilości wylosowanych gadżetów 

POMYSŁ 3 - również przydatny, kiedy uczniowie domyślają się w czym rzecz lub też nie znają kompletnie pomysłu
a.  zachęcamy uczniów do wylosowania dowolnej ilości patyczków
b. kiedy już mają swoją kolekcję, przekazują ją rówieśnikowi siedzącemu np. po prawej stronie :)
c. wykonują zadanie, na przykład zgodnie z sugestiami z pomysłu nr 1   

POMYSŁ 4 - do wykorzystania w przypadki kiedy gadżety mają różne kolory lub kiedy mieszamy różne typy gadżetów
a. zachęcamy uczniów do wylosowania określonej ilości gadżetów, np. 6
b. kiedy będą gotowi, informujemy ich, że ich zadaniem będzie podanie słów/wyrażeń rozpoczynających się na tę samą literę co kolor wylosowanych gadżetów
c. jeśli kolor się powtarza, to nie zwalnia ucznia z podawania kolejnego słowa rozpoczynającego się na tę literę



TO BE CONTINUED


...


 Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz