wtorek, 17 stycznia 2017

3. rozgrzewki, fillery i inne bajery - FILMY - NO handout CHALLENGE

"Na wróżbitę", "na mima", "na interpretatora" i "na Sherlock'a Holmes'a" to 4 pomysły na przyjemne rozpracowywanie FILMÓW. Nie będę pisać jakie korzyści dla ucznia mają poniższe ćwiczenia, bo na pewno sami je dostrzeżecie :)

POMYSŁ 1 "na wróżbitę" 
Wymyśliłam to właściwie na poczekaniu -  myślałam, że to będzie mały niewypał, ale bardzo się pomyliłam. To z jakim zaangażowaniem uczniowie wykonywanie zadanie przerosło moje oczekiwania :)




a. wybieramy krótki film, najlepiej związany z tematyką lekcji oraz taki, który mimo pospolitego tematu, będzie zawierał zaskakujące elementy i wątki, na przykład reklamy lub filmy z głębszym przekazem; może to też być piosenka; u mnie rewelacyjnie sprawdziła się świąteczna reklama:

Sainsbury's OFFICIAL Christmas advert 2016 -The Greatest Gift, Sainsbury's, 1:01

b. przybliżamy uczniom bardzo ogólnie główny wątek video podając temat, jaki jest w nim poruszany, na przykład "święta", "zwierzęta", "rodzina", itp.

c. powyższy krok wprowadzi uczniów na odpowiednie tory, ale też nie zdradzi zawartości

d. informujemy uczniów, że ich zadaniem będzie intuicyjne wytypowanie określonej ilości słów, na przykład 8, związanych z treścią video - pod uwagę mogą być brane tylko słowa wypowiadane przez bohaterów, tylko obiekty/czynności/skojarzenia z tym, co widać na video lub obie opcje na raz

e. dajemy uczniom czas na napisanie swoich słów i włączamy video

f. uczniowie mogą zaznaczać w swoich notatkach te słowa, które pojawiają się w filmie

g. po obejrzeniu filmu, uczniowie podliczają ilość trafionych odpowiedzi, wspólnie całą klasą weryfikują swoje typy; na tablicy możemy stworzyć listę słów jakie faktycznie pojawiły się w filmie - będzie stanowić ona bazę do opisu/streszczenia wydarzeń w formie ustnej lub pisemnej

h. powyższe ćwiczenie można przeprowadzić też inaczej
- po obejrzeniu filmu uczniowie dyskutują między sobą w parach o tym, co widzieli na filmach oraz jakie słowa udało im się wytypować poprawnie
- słowa nietrafione zaczerpnięte od obu uczniów mogą posłużyć jako baza do innych ćwiczeń na przykład tworzenia opowiadania, historyjki, dialogu itp. w ramach zadania domowego


POMYSŁ 2 "na mima"  
Do tego typu zadania świetnie sprawdzi się seria z Jasiem Fasolą, zarówno ta animowana, jak i filmowa.




a. stawiamy krzesło przed ekranem; uczeń A siada na nim tyłem do ekranu i nie widzi tego, co dzieje się na video
b. wyłączamy dźwięk - obraz jest widoczny dla pozostałych uczniów siedzących twarzą do ekranu
c. wyznaczamy ucznia B którego zadaniem będzie demonstrowanie tego, co widzi na ekranie, natomiast uczeń A odtwarza wydarzenia ustnie - w tym celu włączamy krótki fragment filmu i zatrzymujemy na przykład po kilku sekundach lub określonej czynności/wydarzeniu
d. uczeń A wraca do ławki, a uczeń B zajmuje jego miejsce na krześle
e. uczeń C demonstruje to, co widzi na ekranie, a uczeń B siedzący tyłem do ekranu relacjonuje wydarzenia
f. i tak dalej aż film się zakończy
g. odtwarzamy cały film łącznie z dźwiękiem aby uczniowie zweryfikowali i przedstawili faktyczny przebieg wydarzeń

POMYSŁ 3 "na interpretatora"
Pomysł być może Wam znany, ale warty przypomnienia. Włączamy obraz, zostawiamy dźwięk, a uczniowie na podstawie tego co słyszą opisują wydarzenia udzielając odpowiedzi na pytania: Kto? Co? Kiedy? Dlaczego? Co robi? Jak się czuje? itp. W trakcie słuchania uczniowie na bieżąco robią notatki, lub mają chwilkę na przygotowanie opisu po obejrzeniu video. Dobrze jest też zachęcić uczniów, aby tworzyli takie wypowiedzi ustnie. Opis może tez odbywać się po określonych fragmentach, niekoniecznie dopiero po obejrzeniu filmu - zatrzymujemy wówczas video i kierujemy odpowiednie zapytania w stronę uczniów.


POMYSŁ 4 "na Sherlock'a Holmes'a
a. wybieramy film, w którym jest jakaś ciekawa, szybka, nieprzewidywalna akcja, na przykład z serii o Jasiu Fasoli
 b. wyświetlamy 2 sceny - jedną z pierwszych i jakąś ze środkowej lub ostatnich scen, i zachęcamy uczniów do krótkiego opisu, tego co widzą
c. możemy wcześniej zrobić zrzuty ekranu i wyświetlić je jednocześnie uczniom



d. zadaniem uczniów będzie, niczym Sherlock Holmes, wymyślenie ciągu przyczynowo-skutkowego łączącego obie sceny
e. uczniowie mają parę chwil na przygotowanie wypowiedzi 
f. uczniowie mogą pracować indywidualnie, w parach lub mniejszych grupach, i przedstawić swoje wersje w formie pisemnej lub ustnej na forum klasy
g. kiedy poznamy wszystkie wersje autorstwa uczniów, oglądamy prawdziwy ciąg wydarzeń 
h. możemy wdrożyć element rywalizacji i zanim uczniowie przejdą do tworzenia swoich historii poinformować ich, że im bardziej ich historia będzie bliska oryginałowi tym lepiej, aczkolwiek dobrze jest też nie hamować kreatywności uczniów i pozwolić im na twórcze działanie z dala od szablonu :)
   


TO BE CONTINUED


...


 Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz