wtorek, 10 stycznia 2017

2. leksykalny CRAZY SLIDESHOW - NO handout CHALLENGE

Na wcześniej wspomnianych slajdach oprócz ćwiczeń gramatycznych możemy zamieszczać wszelkiego rodzaju słownictwo oraz przeróżne zadania leksykalne. Na przykład w poniżej proponowanej formie:)

video




A. dowolne lub tematyczne słowa/wyrażenia/idiomy/kolokacje/czasowniki frazowe/przeciwieństwa/itp.
- zachęcamy uczniów do podania słów/wyrażeń z określonego zakresu (listy słów, czytanki, itp.), które są dla nich nowe, problematyczne pod jakimś względem, itp.
- nauczyciel lub chętny uczeń zapisuje te propozycje na osobnych slajdach
- pozostali uczniowie w międzyczasie również mogą zapisywać w zeszytach/zaznaczać w źródle te słowa
- uczniowie mogą też jednocześnie podawać tłumaczenie
- można rozmieszczać słowa na zasadzie: slajd ze słowem angielskim, a poniżej z polskim
- ustawiamy slajdy na określony czas
- w pierwszym podejściu uczniowie utrwalają słowa na zasadzie angielskie-polskie znaczenie (podają polskie tłumaczenie wyświetlanego słowa, i czekają na odsłonięcie się kolejnego slajdu, na którym widnieje jego tłumaczenie; może się to odbywać też na odwrót)
- w drugim podejściu mieszamy slajdy przesuwając je kursorem w podglądzie, co zajmuje chwilkę; włączamy prezentacje, a uczniowie w określonym czasie muszą zareagować i podać tłumaczenie w zależności od tego w którym języku akurat się ono wyświetla

* aby utrudnić zadanie na wyższych poziomach wtajemniczenia językowego,  uczniowie mogą tworzyć definicje lub zdania ze słowami, które widoczne są na slajdzie
* a taki prawdziwym "levelem hard" będzie układanie mniej lub bardziej logicznej historyjki wplatając w nią słowa ze zmieniających się slajdów

B. ilustracje obrazujące docelowe słownictwo przygotowane przez nauczyciela lub uczniów w ramach pracy domowej

C. litery alfabetu stricte do jego nauki lub tez do wszelkich ćwiczeń polegających na podawaniu słów zaczynających się na daną literę

D. zagadki leksykalne
- niepełne słowa "h _ _ d _ _ t"
- słowa z pomieszanymi literami "HDUTONA"
- połówki słów do dokończenia "hand- ...." lub uzupełnienia początku "....-out"
- krótkie łańcuszki leksykalne "handoutjchallengerocopy" :D
- inne

E. zadania testowe leksykalne/kartkówki
- testy wyboru
- uzupełnianie luk
- słówka do kartkówek (dość ciekawa alternatywna standardowych kartkówek - możemy wyświetlać uczniom slajdy z pojedynczymi słowami/frazami; ustawić odpowiedni czas na zastanowienie się i zapisanie tłumaczenia przez uczniów; ponownie wyświetlić prezentację raz lub dwa, aby nie było zbędnej frustracji :)
- inne

G.  wszelkiego rodzaju inne pomysły, na przykład konkurencje między parami czy grupami o największą ilość poprawnych odpowiedzi


POZOSTAŁE propozycje "crazy slides":

1. GRAMATYCZNE slajdy 
 3. KONWERSACYJNE slajdy 
4. ILUSTRACYJNE slajdy 
5. CZYTANKOWE slajdy  

 TO BE CONTINUED
...
 Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz