wtorek, 27 grudnia 2016

REGIFTING czyli pomysł na poświąteczne zajęcia - cz. II

"Regifting" to, jak się okazuje, ostatnio bardzo popularne zjawisko. Jeszcze dwa lata temu, kiedy to po raz pierwszy przeprowadzałam lekcję dotyczącą świątecznych prezentów, informacji na ten temat było jak na lekarstwo. Teraz, kiedy odświeżam materiały i szukam nowych źródeł okazuje się, że temat "regiftingu" bujnie rozkwitł w przestrzeni internetowej nie tylko w odniesieniu do jest powstają nawet specjalne portale i strony wspomagające tych którzy nie wiedzą co zrobić z niezbyt przydatnym prezentem.



 Zagadnienie jest dość ciekawe i posiada spory potencjał dyskusyjny, dlatego warto wpleść je w scenariusz lekcji, dowiedzieć się, co sądzą o tym zjawisku uczniowie, tworząc aktywizującą rozgrzewkę do dalszych działań, na przykład pisania listu z reklamacją; odgrywania scen między niezadowolonym klientem i sprzedawcą, lub między osobą, która odkrywa, że prezent jaki sprawiła znajomemu/członkowi rodziny trafił w inne ręce :)

ZAPRASZAM



A. ROZGRZEWKA
- lekcję zaczynamy od napisania na tablicy słowa 'to REGIFT', ale w niecodziennej wersji, np. tak:    T   R   E   F   I    G
- zachęcamy uczniów do ułożenia poprawnego słowa z tego miksu liter
jeśli nikt nie wpadnie na pomysł, podpowiadamy, ujawniamy pierwszą i ostatnią literę słowa, lub wspomagamy uczniów inny dogodny sposób 
- kiedy uczniowie poznają rozwiązanie, pytamy, co może oznaczać to słowo
- w razie braku odpowiedzi lub w celu jej doprecyzowania

 podajemy definicję

prezentujemy przykładową ilustrację




wyświetlamy video obrazujące zagadnienie
 

 The Origins of the term "ReGifting"
 The Origins of the term "ReGifting"; 0:45; Nick Kellet



B. DYSKUSJA



- w ramach dyskusji uczniowie rozmawiają o tym, czy dostali prezenty, które im się nie spodobały; co z nimi robią; jak się zachowują; jak się wtedy czują; czy kiedykolwiek zdarzyło im się dostać prezent z "recyklingu"; czy sami tak postępują; jaki jest powód tego zjawiska; czy może znają takie przypadki ze swojego otoczenia; co sądzą o takim podejściu, itp.
- pracę możemy zorganizować w dogodny sposób, np. zachęcając uczniów do rozmowy w parach a następnie relacjonowanie wypowiedzi rówieśnika; uczniowie mogą mówić wprost na forum klasy; możemy przygotować pytania na karteczkach, które będą losowane przez uczniów; itp.
- możemy dodatkowo wyświetlić jeden z poniższych lub podobnych filmów, zachęcając uczniów do wychwycenia jak największej ilości porad dotyczących przestrzegania zasad "regiftingu" lub przygotowując bardziej szczegółowe pytania dotyczące materiału

The Rules Of Re-Gifting
 The Rules Of Re-Gifting, 2:11, CBS New York



 The Art Of Regifting
 The Art Of Regifting, 2:17, CBS

C. BURZA MÓZGÓW

- uczniowie indywidualnie na karteczkach/wspólnie jako cała grupa/w parach/ w mniejszych grupach generują pomysły związane z tym, co można zrobić z prezentem, który nam się nie podoba;
- pomysły wygenerowane na kartach lub na samoprzylepnych karteczkach zapisujemy na tablicy (przydadzą się w następnym ćwiczeniu)
 - następnie możemy wyświetlić uczniom dowolny film poruszający ten temat, zachęcając ich do zapamiętania jak największej ilości porad, lub przygotowując bardziej szczegółowe pytania odnośnie treści materiału; np.:

 I 


Selling unwanted Christmas gifts on eBay - top tips, RadioLynxConten

II.


 D. READING comprehension


Szukając materiałów na potrzeby niniejszej lekcji natknęłam się na ciekawą stronę Regiftable.com rozkładającą "regifting" na czynniki pierwsze. Treści zamieszczone na tej stronie są bogatym źródłem informacji i ciekawego słownictwa, na przykład, 

- takie słowa jak pregifting, postgifting, ungifting, misgifting, multigifting i nongifting znajdują się na Why Regiftable.com?

- ciekawe historie związane z prezentami można przeczytać tutaj: Regifting stories

- ze szczegółowym opisem tego zjawiska można zapoznać się tutaj: Regifting gains popularity 

- znajdują się tam też ciekawe statystyki:
AboutSurvey Results 2005 2007 Regifting Survey Findings

 Powyższe materiały są idealne  do lekcyjnej obróbki na przeróżne sposoby:

- tekst można zaadaptować tak, aby uczniowie dopasowywali poczególne pytania do akapitów (w ten sposób mamy typowe egzaminacyjne zadanie)

- ze statystyk można usunąć wybrane fragmenty w postaci słów, fraz lub zdań, a uczniowie mogą je wstawiać w odpowiednie miejsce

- śmieszne historie związane z prezentami mogą być wykorzystanie w zadaniu z pisania - uczniowie komentują wybrane listy lub odpisują na nie  



 E. KLASOWY REGIFTING

- przed zajęciami wycinamy dowolne obiekty z gazetek reklamowych (najlepiej sprawdzą się te rzeczy, które niekoniecznie nadają się na prezent dla naszych uczniów) i wkładamy obrazki do jakiegoś pojemnika



WERSJA NR 1
- uczniowie losują prezent i starają się w dyplomatyczny sposób przekazać go dalej, uzasadniając jego bezużyteczność, np.:
"I really appreciate such a wonderful present, but unfortunately I don't have a garden."
 
następnie wręczają go innej osobie, tym razem uzasadniając dlaczego akurat wybranemu rówieśnikowi przyda się on bardziej, np.:
"In my opinion this present will be perfect for Ania because her mother likes to rake autumn leaves"
 
- wybrana osoba reaguje dziękując, zgadzając się lub nie z opinią, lub w inny sposób


WERSJA NR 2
- uczniowie losują prezent, ale niestety nie przyda im się on wcale
- wyrażają swoją opinię na jego temat, uzasadniają dlaczego prezent jest bezużyteczny i proszą o radę wybraną osobę w klasie 
lub proszą o radę na forum
- wyznaczona lub chętny uczeń udziela delikwentowi radę, jak ma postąpić w takiej sytuacji, co zrobić z prezentem, jak zareagować na niego, itp.
- uczniowie prowadzą krótki dialog, zadając kolejne pytania, udzielając odpowiedzi (sposób przeprowadzania dialogów, ich długość i forma zależy oczywiście od wieku i zaawansowania grupy)




F. ZADANIE DOMOWE 

W ramach zadania domowego:

a.  możemy zaproponować uczniom film Alanny, która mówi o trudnościach związanych z wyborem prezentów dla bliskich; - zadaniem uczniów będzie stworzenie kilku pytań typu "listening comprehension" w postaci testu wielokrotnego wyboru, uzupełniania luk, "prawda/fałsz", pytań otwartych, itp.; 
- tak stworzone pytania powędrują na następnej lekcji do innego ucznia, którego zadaniem będzie udzielenie odpowiedzi na te pytania; 
- na zajęciach odtwarzamy film, aby przypomnieć uczniom jego treść



Buying Presents For People, AwesomeAlanna


b. ciekawy jest też poniższy film, w którym znajdziemy humorystyczne porady dotyczącego tego, jak reagować w przypadku otrzymania niechcianego prezentu
- uczniowie mogą streścić materiał
- stworzyć humorystyczną listę porad
- dodać kilka humorystycznych porad od siebie
- podobnie jak wyżej, stworzyć pytania do materiału    

Christmas: The Unwanted Gift - Lesson 1: SURPRISE
 Christmas: The Unwanted Gift - Lesson 1: SURPRISE, saffy21


c.  taka lekcja może stanowić ciekawy wstęp do pisania reklamacji odnośnie uszkodzonego sprzętu jaki zakupiliśmy na święta na portalach aukcyjnych lub w sklepach stacjonarnych



Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz