wtorek, 27 grudnia 2016

POŚWIĄTECZNE lekcyjne sztuczki z nieocenionym kłębkiem włóczki - cz. I

Wiem, że się powtarzam, ale to narzędzie warte jest przypominania, szczególnie w takich momentach, kiedy uczniowie wracają z wakacji, ferii czy jak obecnie będą próbować ponownie wbić się w rytm codzienności. Aby wspomóc ich w powrocie do lekcyjnej rzeczywistości, co jak wiemy, dla wielu nie jest łatwe, możemy zastosować bardzo aktywizujący pomysł z użyciem kłębka włóczki.




PRZYPOMINAM PROCEDURĘ:


Przygotowujemy zestaw pytań tematycznych lub określamy ogólną tematykę - „Moja przerwa świąteczna.

a. zapoznajemy uczniów z tematem lub pytaniami, na jakie będą musieli odpowiedzieć

Jak spędziłeś święta?, Gdzie byłeś?, Co robiłeś?, Kogo spotkałeś?, Co jadłeś?, Co widziałeś?, Czy dostałeś jakieś prezenty?, Jak się czułeś?, Czy zdarzyło się coś nieoczekiwanego?, Co Ci się podobało?, Co Ci się nie podobało?, itd.
(uczniowie w trakcie zadania oczywiście mogą udzielać innych informacji, niekoniecznie tych narzuconych)

b. zachęcamy uczniów, aby stanęli w kręgu

c. uczniowie rzucają do siebie kłębek wełny, odpowiadając napytania lub tworząc własną wypowiedź w obrębie tematu
- uczeń A trzyma kłębek i opowiada o swoich świętach, korzystając z pytań z tablicy, lub opowiadając to, co sam chciałby przekazać
-  kiedy uczeń A skończy wypowiedź, rzuca kłębek do wybranego ucznia B w kręgu,  trzymając początek nici
- uczeń B łapie kłębek i opowiada o swoich doświadczeniach
-  kiedy uczeń B zakończy wypowiedź, przytrzymuje nić na odpowiedniej długości i rzuca motek do ucznia C
- i tak dalej; w ten sposób powstaje sieć

 

d. kiedy ostatni uczeń opowie o sobie, wprowadzamy element zaskoczenia

- odwracamy procedurę i zwijamy nić z powrotem i teraz, aby to zrobić, zadaniem poszczególnych uczniów będzie relacjonowanie wypowiedzi osoby, która wcześniej rzuciła kłębek; czyli uczeń D odrzucając kłębek uczniowi C, ma za zadanie opowiedzieć o tym, co mówił wcześniej uczeń C; uczeń C będzie relacjonował wypowiedź ucznia B, itd.



Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz