poniedziałek, 12 grudnia 2016

9. świąteczny SPEED TALKING

Zdjęcie opublikowane u pani Luizy Wójtowicz-Wagi na jej profilu przypomniało mi o pewnym świetnym motywie "SPEED DATING"  idealnie nadającym się na lekcyjne rozgrzewki zachęcające uczniów do mówienia, uważnego słuchania siebie na wzajem i relacjonowania wypowiedzi rówieśników.

Pomysł pierwotnie poznałam za sprawą panów Xero Brothers, o czym pisałam już w tym poście:


Tym razem akcja konwersacji będzie oscylować w okół świątecznych treści - dodałam do standardowego motywu małe urozmaicenie czyli kart narzucające temat rozmowy. Oto krótka relacja video (uczniowie rozmawiają  niczym przekupki na targu), a poniżej opis:

video



1. uczniowie siedzą naprzeciwko siebie


2. każda para ma przed sobą stosik zagadnień odwróconych tekstem do dołu
LINK DO POBRANIA KART ŚWIĄTECZNYCH

LINK DO POBRANIA KART OGÓLNYCH TEMATYCZNYCH  


3. zaopatrujemy się w stoper, wyznaczamy określony czas, na przykład minuta lub dwie

4. sygnalizujemy uczniom rozpoczęcie pierwszej rundy, w trakcie której po wylosowaniu jednej karty, mają za zadanie przeprowadzenie rozmowy na wylosowany temat


* uprzedzamy uczniów, że w trakcie rozmowy, każdy z nich w ustalonym czasie musi mieć szansę do wypowiedzenia się na dany temat; zwracamy uwagę, aby słuchali siebie na wzajem, a w przypadku gdy jeden z nich się "zatnie" lub nie będzie pomysłów o czym rozmawiać dalej, należy się wspomagać dopytując  o jakieś kwestie, itp.

5. uczniowie rozmawiają do momentu aż stoper zadzwoni

6. w tym momencie uczniowie z jednego rzędu przesiadają się o jedno miejsce w lewo lub prawo i ponownie w nowych konfiguracjach losują jedną kartę i rozmawiają na ten temat

7. kończymy zadanie, kiedy wszyscy z uczniów z ruchomego rzędu porozmawiali z wszystkimi uczniami z rzędu naprzeciwko

8. na zakończenie, każdy z uczniów opowiada o tym,  o czym rozmawiał z rówieśnikami, może w bardziej szczegółowy sposób streszczać wypowiedzi konkretnych osób


ZAPRASZAM 
po inne świąteczne pomysły:


















 Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com


4 komentarze:

  1. Super pomysł! Skorzystam na pewno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam jak najbardziej i chętnie dowiem się jak poszło ;)

      Usuń
  2. Czaderskie! Biorę na jutro do gimnazjum :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również przekonałam się że faktycznie czaderskie - miałam jakieś tam małe wątpliwości, czy wypali, ale efekt przeszedł moje najśmielsze oczekiwania :)

      Usuń