czwartek, 29 grudnia 2016

3. NEW YEAR'S RESOLUTIONS na poważnie

Poniżej przedstawiam trzecią propozycję rozprawienia się z noworocznymi lekcjami. Wszystkie elementy zawarte w tych 3 wpisach  można łączyć w dowolny i dogodny dla nas sposób, dodając własne pomysły i materiały lub dostosowując je do poziomu zaawansowania i wieku uczniów.  
Z pomocą poniższego scenariusza uczniowie przeanalizują krótkie video bez obrazu, wcielą się w doradców personalnych, rozwiążą zadania z arkusza maturalnego, troszkę poczytają, troszkę posłuchają, nieświadomie stworzą karty do TABOO i sporo się nauczą :)
Na blogu znajdują się jeszcze 2 scenariusze  WERSJA nr 1 i WERSJA nr 2, których elementy można ze sobą dowolnie łączyć i dostosowywać do potrzeb lekcji.


The Flatmates episode 23, from BBC Learning English, 1:07,bbclearningenglish



ETAP I
Tym razem możemy zacząć od filmu. Ciekawiej będzie jak wyłączymy obraz i pozostawimy tylko dźwięk. Zadaniem uczniów będzie odgadnięcie:
- kto występuje w video
- ile osób zaangażowanych jest w tę sytuację
- gdzie są te osoby
- o czym rozmawiają
- co robią
- dlaczego to robią
- w jakim są nastroju
- inne :) 
 Po tym jak wysłuchamy propozycje uczniów, ponownie wyświetlamy video w pełnej krasie. Uczniowie weryfikują swoje domniemania i tym razem opisują faktyczne zdarzenia z filmu, tym  samym określając temat lekcji (bo temat wcale nie musi być podany wprost).


The Flatmates episode 23, from BBC Learning English, 1:07,bbclearningenglish



ETAP II

A. Na tym etapie możemy skorzystać z pomysłów z poprzednich dwóch

 WPIS 1  i WPIS 2 wpisów dotyczących, na przykład, burzy mózgów i tworzeniu listy najpopularniejszych postanowień lub zachęcić uczniów do odpowiadania na pytania związane  z postanowieniami.


lub ...
B. zachęcić uczniów do przeanalizowania postanowień bohaterów i stworzenia listy rad dla wybranych postaci, tak aby nakierować i wspomóc je w wytrwaniu w postanowieniach; taka baza porad fajnie sprawdzi się na przykład w odgrywaniu scenek, w których uczniowie wcielą się w role osób z filmu i będą kontynuować ich losy dorabiając kolejne wątki

ETAP III
Wyświetlamy kolejną część filmu. Tym razem zobaczymy Michała, któremu nie udało się wytrwać w postanowieniu. Ale zanim przedstawimy uczniom video, zachęćmy ich do podzielenia się przemyśleniami na temat tego, w jaki sposób należy tworzyć postanowienia, dlaczego nie jest to takie łatwe, itp.; możemy posłużyć się przykładową statystyką związaną z  odsetkiem osób, którym udaje się osiągnąć swój cel (w sieci jest pełno takich wykresów).
Dodatkowo, zachęcamy uczniów do typowania - ujawniamy, że jedna z postaci będzie miała problem z realizacją postanowienia, a zadaniem uczniów będzie odgadniecie która to osoba i z jakich powodów jej się nie udało.

The Flatmates episode 25, from BBC Learning English, 0:44, bbclearningenglish

Po obejrzeniu filmu uczniowie streszczają jego wydarzenia i starają się doradzić Michałowi, jak może poradzić sobie z tą trudną sytuacją. Uczniowie mogą pracować indywidualnie, w parach lub grupach, opracowując rozwiązania i wykorzystując określone struktury gramatyczne, funkcje językowe i słownictwo.

ETAP IV
Opcjonalnie możemy jeszcze wykorzystać filmy zawerające porady lub wyjaśniające mechanizmy związane z postanowieniami noworocznymi, ich dotrzymywaniem lub porażkami jakie ponoszą "postanawiacze". Tworzymy do nich zestawy pytań szczegółowych lub ogólnych, albo zachęcamy uczniów do uważnego oglądania i słuchania, a następnie w zależności od treści video, stworzenia listy porad, przyczyn, itp.

How To Keep Your New Year’s Resolutions, 0:36, DNews,
https://www.youtube.com/watch?v=xH9gmmOkZV8



New Year's Resolutions, Maisie Williams
 https://www.youtube.com/watch?v=7ercdWXNJtg



ETAP V

 Szukamy w sieci ciekawych artykułów dotyczących postanowień noworocznych, i adaptujemy na własne potrzeby wykorzystując jako zadanie z czytania ze zrozumieniem; ja skorzystałam z:




i zorganizowałam zadanie na dopasowywanie nagłówków do paragrafów


* na zadanie domowe albo jako lekcyjne 'post-reading task', uczniowie tworzą chociaż po jednym pytaniu typu prawda/fałsz, test wielokrotnego wyboru, pytania szczegółowe, itp. do każdego z paragrafów, co "zmusza" ich do jeszcze intensywniejszego zagłębienia się w czytanie; następnie, każdy z uczniów wybiera rówieśnika, który musi odpowiedzieć na zaprojektowane pytanie wskazując odpowiedź w tekście lub parafrazując dany fragment


ETAP VI

A. Uczniowie wyposażeni w sporą ilość wiedzy, pomysłów, opcji i słownictwa mogą teraz pogadać ze sobą, na przykład z pomocą zadań  z tematycznego arkusza maturalnego



 LUB


 B. tworzą karty TABOO z popularnymi postanowieniami









- drukujemy poniższy arkusz i wycinamy okienka z postanowieniami

- zachęcamy uczniów do losowania określonej ilości karteczek, np. 3

- uczniowie otrzymują tyle kartek z notesika lub innych małych karteczek ile wylosowali postanowień

- zadaniem uczniów będzie zapisanie na karteczce hasła głównego i około 3-4 słów lub wyrażeń kojarzących im się z wylosowanym zagadnieniem, np.:



LOSE WEIGHT 

- fat

- reduce calories

- eat vegetables

- cut down on fast food



- informujemy uczniów, że w ten oto sposób stworzyli karty do TABOO

- wrzucamy karty do jakiegoś pojemnika

- uczniowie losują po jednej

- przedstawiają dane zagadnienie nie używając słów zapisanych pod nim

- pozostali uczniowie zgadują o jakie postanowienie chodzi


UWAGI DODATKOWE:

* uczniowie na niższym poziomie wtajemniczenia mogą uprościć procedurę i w celu tworzenia definicji mogą używać podane frazy, a pozostali odgadują o jakie hasło głowne chodzi

* etap z drukowaniem haseł możemy śmiało pominąć i zachęcić uczniów aby tworzyli swoje karty łącznie z hasłem

***

Ciekawy scenariusz na zajęcia dotyczące postanowień noworocznych mojego autorstwa znajdują się też na łamach czasopisma EnglishLand nr 2 - zapraszam na blogi Anny http://english-with-ann.blogspot.com/p/englishland.html
i Eweliny
w celu pobrania gotowych materiałów  i "przepisu" na aktywizujące zajęcia dla maturzystów, którzy będą projektować własne arkusze maturalne do części ustnej egzaminu i dedykować je do rozwiązania rówieśnikom.





Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com









4 komentarze:

  1. Wspaniały wpis - stworzenie całego scenariusza lekcji dzięki niemu zajmuje chwilkę! Mamy tu wszystko: linki do filmików, karty pracy oraz szczegółowo opisane poszczególne fazy lekcji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie o to chodziło - taki elastyczny układ z "dla każdego, coś dobrego" :)

      Usuń
  2. Wow! Aria Stark ma kanał na YouTubie:P Love it! Super pomysły. dzięki, jesteś WIELKA:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie wiedziałam, a to nie lada gratka dla wielbicieli Gry o Tron:)

      Usuń