niedziela, 18 grudnia 2016

10. Świąteczne filmiki dla młodszych

Kreatywne Nauczanie Języków Obcych przygotowało coś dla młodszych uczniów - pomysł na wykorzystanie świątecznych filmików w formie bajek, piosenek lub reklam i obklejanie wybranych scen samoprzylepnymi znacznikami na tablicy interaktywnej lub ekranie komputera, co później przyda się w utrwalaniu słownictwa i zachęcaniu uczniów do opisywania ilustracji. 
Zapraszam do zapoznania się ze szczegółami.




Poniżej wpisu zamieszczam listę 8 świątecznych krótkich i przesłodkich bajek, które bardzo podobają się uczniom w wieku od 0 do 9, a może i nawet starszych w zależności od ich preferencji. 

Proponowane przeze mnie filmiki zawierają sporą dawkę ciekawych i bogatych obrazów, i dlatego świetnie nadają się do poniżej opisanego pomysłu. Może on sam w sobie stanowić wprowadzenie słownictwa niezbędnego do opisywania wydarzeń; może stanowić rozgrzewkę leksykalną przed oglądaniem wybranego video; może też być wpleciony w dowolną część lekcji utrwalającą wybrane słownictwo.


CO ROBIMY?

1. wyświetlamy uczniom video, ale nie cały, gdyż zatrzymujemy go w dowolnym momencie, na przykład w 1 minucie (oczywiście będzie mały "nerw", ale o to chodzi - dopiero po wykonanym zadaniu będzie można obejrzeć filmik do końca)

Pierwsze podejście do zadania wykonaliśmy na przykładzie piosenki


2. wyjaśniamy uczniom zadanie:

a. dzielimy uczniów na 3 pary/grupy (mogą też pracować indywidualnie)
b. zaopatrujemy ich w słowniki lub dopuszczamy możliwość korzystania ze słowników w telefonach


c. każdy team otrzymuje określoną ilość samoprzylepnych karteczek, na przykład 5
- grupa nr 1 przygotowuje na karteczkach czasowniki związane z obecnie wyświetlanym zdjęciem
- grupa nr 2 przygotowuje przymiotniki (kolory, przymiotniki opisowe,  emocje, itp.)
- grupa nr 3 przygotowuje rzeczowniki (rzeczy, ludzi, przedmioty, itp.)

3. po tym jak na karteczkach będą określone słowa, uczniowie przyczepiają je na tablicę interaktywną lub na ekran komputera (nauczyciel sprawdza poprawność)



4. z tak przygotowaną ściągą, możemy przejść do ustnego  opisywania ilustracji, który oczywiście dostosowany jest do możliwości uczniów (mogą to być pojedyncze frazy "a white snowman" lub pojedyncze zdania "I can see a snowman", lub dłuższe wypowiedzi
"In the picture I can see a white snowman and lots of presents. Behind a Christmas tree there is a ... " itd.
- chętni uczniowie jeden po drugim podchodzą do tablicy, analizują słówka i tworzą wypowiedzi
- uczniowie mogą podchodzić w parach i wówczas uczeń A opisuje, a uczeń B wskazuje rączką o jakich elementach mówi uczeń A

5. kiedy uczniowie opiszą scenkę, przechodzimy do oglądania całego filmu (uprzednio przekładamy karteczki obok gdyż jeszcze się przydadzą)

6. w trakcie oglądania uczniowie mogą na głos wypowiedzieć pojedyncze elementy jakie już znają; wstać kiedy pojawią się poprzednio wspominane elementy lub podnieść rękę lub zareagować w inny sposób

7. po obejrzeniu filmiku opowiadamy o nim, analizujemy w dowolny sposób, przypominamy słownictwo, itp.

8. nauczycie ponownie zatrzymuje filmik w poprzednio wyświetlanej scenie lub innej podobnej, tj. zawierającej podobne elementy, gdyż tym razem uczniowie losują karteczki, które umieszczone są poza ekranem i dopasowują do odpowiednich elementów w danej scenie

9. aby sprawdzić, czy uczniowie zapamiętali słówka, przełączamy tablicę w tryb "picture mute" tak aby uczniowie nie widzieli ilustracji znajdujących się pod napisami - wówczas mogą tłumaczyć słowa, jakie przyczepione są na tablicy


10. dodam jeszcze, że upiekłam dwie pieczenie na jednym ogniu - w takim stanie, jak na powyższym zdjęciu zostawiłam tablicę interaktywną, a wszystko po to, aby grupa uczniów III gimnazjum, która miała zajęcia po tych młodszych, w ramach rozgrzewki odgadywała historyjkę, jaka kryje się za tymi słowami - kluczami


LISTA FILMIKÓW świątecznych  z PINKFONG













ZAPRASZAM 
po inne świąteczne pomysły:
















 Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz