piątek, 11 listopada 2016

SZNURKOWA gramatyka

Wiszące na sznurku materiały w postaci kart leksykalnych lub obrazkowych mogą stanowić świetny sposób na utrwalenie materiału poprzez przyciągnięcie uwagi uczniów i aktywizowanie ich do pracy.
W połączeniu z latarką lub innym narzędziem wskazującym/uderzającym (np. łapką na muchy, rzucaniem małą piłeczką) lub poprzez stawanie pod kartami, koncepcja urozmaici na pewno zajęcia, "odkrzesłowi" i "odpodręcznikowi" uczniów. 



Poniżej przedstawiam dwa pomysły, jakie zastosowałam w celu utrwalenia odmiany czasownika TO BE w zdaniach twierdzących i przeczących. Sprawdzi się on też w ćwiczeniu form czasownika "to HAVE GOT", utrwalaniu czasów, i innych zagadnień na jakich nam zależy.

ZAPRASZAM



NARZĘDZIA potrzebne do przeprowadzenia ćwiczeń:
- sznurek
- klamerki
- latarka
- materiały docelowe

MATERIAŁY DO POBRANIA




POMYSŁ I

 
- wieszamy lub umieszczamy w dowolnym miejscu karty z zaimkami osobowymi, przymiotnikami/rzeczownikami, które są znane dzieciom i znaki "tick" i "cross" oznaczające typ zdania
 

- gasimy światło

- w pierwszym etapie nauczyciel oświetla latarką karty w takiej kolejności i sugerując taki typ zdania, aby uczniowie mogli dostosować odpowiednią odmianę czasownika TO BE/HAVE GOT, a uczniowie chórem tworzą zdanie
 

- później latarkę przejąć mogą uczniowie i wskazywać z jakich elementów rówieśnicy powinni ułożyć zdania



- uczniowie mogą pracować też w parach: uczeń A oświetla określone elementy, a uczeń B tworzy wypowiedź
- jeśli docelowe zdanie ma być twierdzące to w trakcie oświetlania wskazujemy znak "tick"; jeśli przeczące, oświetlamy "cross"; jeśli będzie to zdanie pytające, wówczas wskazujemy "question mark"
 

video

Więcej pomysłów na "mroczne" lekcje z wykorzystaniem latarki proponowałam tutaj:

http://neuroteaching.blogspot.com/2016/03/vocabulary-detectives.html 

POMYSŁ II





- na sznureczku zawieszamy albo same przymiotniki/rzeczowniki albo same zaimki, a uczniom rozdajemy karty z zaimkami lub przymiotnikami/rzeczownikami w zależności od tego, jakie elementy zawiesiliśmy na sznurku
- każdy uczeń ustawia się pod wybranym zaimkiem/przymiotnikiem/rzeczownikiem, podnosi swoją kartę do góry, a wybrany uczeń tworzy zdania ze wszystkimi lub np. z 2 wybranymi połączeniami, np. He is/isn't ill. We are/aren't happy
- za każdym razem kiedy następuje zmiana ucznia tworzącego zdanie, następuje zmiana ustawienia uczniów pod sznurkiem


POMYSŁ III

- na sznureczku wieszamy czasowniki i zaimki
- uczniowie tworzą zdania w określonym czasie gramatycznym


video


Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

3 komentarze:

  1. Ćwiczenie pełne emocji - bardzo mi się podoba :) Czasami jednak trudno o takie zaciemnienie pomieszczenia :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Faktycznie emocji było sporo i faktycznie trzeba mieć możliwość/odpowiednią porę dnia do stworzenia "mrocznych" warunków. Ale może opcja druga będzie możliwa do wdrożenia, a przy pierwszej zastąpić latarkę na przykład łapką.

    OdpowiedzUsuń
  3. REWELACYJNY pomysł. Myślę,że dużo można zdziałać takimi metodami, które przykuwają uwagę. Dzieci kojarzą fakty z zabawą. Pomyślę, w jaki sposób mogę tą grę przerobić utrwalając materiał, który realizuję w tym momencie.

    OdpowiedzUsuń