niedziela, 27 listopada 2016

SKALOWANIE receptą na gadanie

W zeszły weekend uczestniczyłam w kolejnym zjeździe Akademii Metodyka PASE. Moduł dotyczył coachingu w edukacji. Wykonywaliśmy sporo praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem narzędzi coachingowych. Jednym z narzędzi było skalowanie, które zainspirowało mnie do stworzenia uniwersalnego pomysłu w  postaci zwykłej osi, dzięki której bez przygotowania i używania materiałów możemy przemycać treści związane z:
- czasami gramatycznymi
- strukturami gramatycznymi (okresy warunkowe, czasowniki modalne w różnych czasach, strona bierna, itp.)
- słownictwem (przymiotniki, synonimy, antonimy, itp.)
- funkcjami językowymi (argumentowanie, wyrażanie opinii, przedstawianie wad i zalet, itp. - szczególnie przydatne w odniesieniu do egzaminu maturalnego pisemnego i ustnego)
- inne (zapewne wpadniecie na jakieś pomysły - chętnie dowiem się o nich w komentarzach) 



Pomysł zdążyłam sprawdzić już w kilku grupach różniących się poziomem i wiekiem na przykładzie "MY WEEKEND" i "MY WEEK" w kontekście czasów przeszłych, ale to nie koniec, bo będziemy omawiać również funkcje językowe (wady/zalety/opinie), a jutro skupimy się na poniedziałku, zgodnie z przykładem poniżej :)




PRZYKŁADOWE wykorzystanie skalowania:

 KROK 1: ROZGRZEWKA
Wprowadzamy temat za pomocą ilustracji, filmów video, itp. zadając uczniom pytania "Do you like Mondays?", "Which of the following illustrations presents your personal attitude towards Mondays?", itp.




KROK 2
a. zachęcamy uczniów do narysowania w zeszytach lub na kartkach osi ze skalą np. od 1 do 6 / od 1 do 5 / od 1 do 3 w zależności od preferencji; sami również rysujemy oś na tablicy


b. informujemy uczniów, że oś przedstawia skalę, jaka opisuje odczucia/opinie dotyczące poniedziałku od najbardziej negatywnej do najbardziej pozytywnej

c. uczniowie samodzielnie lub wspólnie w ramach burzy mózgów zobrazowanej na tablicy, umieszczają co najmniej jeden przymiotnik pod każdą cyfrą 


KROK 3
a. uczniowie zaznaczają na osi cyfrę, która najbardziej odzwierciedla ich opinię odnośnie zagadnienia, czyli w tym wypadku poniedziałku



b. kiedy uczniowie określą w jakim stopniu lubią poniedziałek, każdy z nich ustnie lub/i pisemnie uzasadnia swój wybór 


- w zależności od poziomu grupy mogą to być pojedyncze zdania "In my opinion Mondays are great!" 
- lub dłuższe wypowiedzi wzbogacone o uzasadnienie " ... because I can start a new week with new energy", 
- oraz okraszając wypowiedź o łączniki zdań "What is more, from my point of view Mondays are ...")

c. UWAGA! 
- uczniowie tworzą tyle zdań ile wynosi skala jaką zaznaczyli, o czym zostają poinformowaniu po tym jak zaznaczą konkretną cyfrę, tj. jeśli uczeń zaznaczył "4" wówczas tworzy wypowiedź składającą się z 4 zdań uzasadniających taki wybór
- pozostałe 2 punkty również mogą być wykorzystane, i wtedy uczeń tworzy wypowiedź, za pomocą której uzasadnia czego jeszcze brakuje w danym zagadnieniu, aby w jego opinii osiągnęło najwyższe noty "Mondays aren't excellent because I have PE classes at school.", "Mondays would be very good if I we started school at 10 instead of 8 a.m."



INNE zastosowania osi skalującej:
1. Jak wspominałam wyżej, oś świetnie sprawdzi się w przypadku omawiania wad i zalet dowolnego zagadnienia. Wówczas uczniowie podają tyle wad i tyle zalet ile wynika z ich oznaczeń na osi:



2. Wyrażanie opinii na temat dowolnych zjawisk (wydarzeń, recenzje filmów, recenzje książek, w ramach zadań maturalnych, itp.) również można zobrazować w ten sposób w ramach rozgrzewki:
- zaznaczona przez ucznia cyfra oznacza ilość zdań uzasadniających wybraną opinię, natomiast pozostałe punkty na osi to zachęta do wyrażenia zdania na temat "braków" - tj. czego brakuje, aby dane zagadnienie w oczach ucznia wspięło się na poziom maksymalny



3. Uczniowie mogą opisywać wydarzenia przeszłe (jak spędzili wakacje, weekend, święta, itp.) w czasach przeszłych; wydarzenia obecne (charakterystykę, opis jakiegoś zjawiska) w czasach teraźniejszych; lub wydarzenia przyszłe (plany, czynności, itp.) w czasach przyszłych:


4. Skalowanie może też przemycić wszelkiego rodzaju konstrukcje z wykorzystaniem czasowników modalnych, okresów warunkowych, itp.

Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com



5 komentarzy:

  1. Genialne Aniela, jak wszystko zresztą :))) :** dzięki za podzielenie się!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Justyno ;) Mam nadzieję, że profesjonalni coachowie nie obrażą się za taką przekształconą wersję skalowania :D

      Usuń
  2. Zatem rozgrzewka na jutro już jest! Super!👍 Wielkie dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. może w ten sposób poniedziałek minie bardziej przyjemnie niż zazwyczaj;)

      Usuń
  3. Zatem rozgrzewka na jutro już jest! Super!👍 Wielkie dzięki!

    OdpowiedzUsuń