wtorek, 15 listopada 2016

KARTY NA STÓŁ

Jeśli szukasz pomysłu na:
- utrwalenie dowolnego słownictwa (słówek, idiomów, "frazali",  itp.; a w wśród młodszych nazw miesięcy, dni tygodnia, pór roku, liczb czy alfabetu)
- utrwalanie funkcji językowych, 
- przeprowadzanie konwersacji, 
- utrwalanie zagadnień gramatycznych,
 ale nie masz kompletnie czasu na przygotowanie materiałów lub starasz się zmodyfikować swoje metody nauczania tak, aby to uczniowie byli bardziej aktywni niż Ty, to poniższa propozycja jest idealna dla Ciebie :)

Sprawdzi się przy wszelkiego rodzaju powtórkach z dowolnego zakresu słownictwa, na przykład z ostatnich podręcznikowych tekstów czytanych, list słownictwa znajdujących się na końcu rozdziałów lub list słów tematycznych znajdujących się w repetytoriach gimnazjalnych lub maturalnych. Będzie też idealną formą powtórek zagadnień przed sprawdzianami i egzaminami.


Pomysł powstał za sprawą "inspirującej inspiracji" - gry "SPEED" autorstwa Ilony z English Freak, którą polecałam niedawno na Facebooku
(zachęcam do odwiedzin bloga i korzystania z licznych materiałów - poniższy wpis zawiera aż 120! kart obrazkowych):


Oprócz wspomnianej przez Ilonę grze "Boost", motyw kojarzy mi się też z "Doble" czy "Memo". Tak mi się spodobała ta koncepcja, że postanowiłam wykorzystać jej zasady na swoich zajęciach, ale w nieco zmodyfikowanym wydaniu - przekazując pałeczkę w 100% uczniom, którzy stworzyli materiały samodzielnie. W podobny sposób można tworzyć też bez konieczności drukowania karty do w/w gier oraz uzupełniając puste szablony gier planszowych.

ZAPRASZAM
 


1. określamy zakres słownictwa (jeden zakres tematyczny; kilka tematów; wszystkie 14 tematów egzaminacyjnych; słówka z czytanki; itp.)
- w naszym przypadku było to wprowadzanie słownictwa z zakresu "szkoła", a lista została zaczerpnięta z repetytorium gimnazjalnego wyd. PEARSON 

2. uczniowie otrzymują, na przykład, po 3 karteczki (lub o wiele więcej), które będą stanowić karty w grze i zapisują określoną ilość dowolnych słów z wcześniej określonego zakresu, np. 4 na jednej stronie w dowolnej konfiguracji (poziomo, pionowo, po skosie, itp.)



3. kiedy zestawy kart są gotowe, przystępują do gry:

a. dzielimy uczniów na grupy kilkuosobowe

b. uczniowie na określone polecenie, np. "one, to, three, show your cards to me", jednocześnie kładą na stole swoje karty


c. uczeń, który jako pierwszy zareaguje wykrzykując słowo pojawiające się na co najmniej 2 kartach aktualnie znajdujących się na stole, zgarnia wszystkie karty wyłożone na stół dla siebie, ale pod warunkiem, że uprzednio wykona zadanie/zadania z tym słowem;


 jeśli zrobi to niepoprawnie, wówczas zawodnicy zgarniają karty z powrotem; słowo może być:
- przetłumaczone
- wyjaśnione w formie definicji
- przeliterowane
- ujęte w zdanie
- dedykowane rówieśnikowi do "obróbki" :)
- itp.

d. uczeń, który zgarnie największą ilość kart, wygrywa





Co jeszcze może znaleźć się na takich kartach?

1. pytania tematyczne
- młodszym uczniom wyświetlamy listę pytań, a oni wybierają np. 3 i zapisują je na kartkach
- starsi uczniowie, np. maturzyści, tworzą pytania z określonego zakresu tematycznego samodzielnie 
- zasady gry będą podobne, tj. jeśli uczniowie zauważą podobne lub identyczne pytania, oznajmują to i odpowiadają na nie; jeśli zrobią to poprawnie, zgarniają karty; jeśli nie, karty wracają do właścicieli

2. funkcje językowe
- określamy zakres funkcji językowych, np. "zapraszanie", "odmawianie", "wyrażanie opnii", itp.
- uczniowie zapisują na kartach określoną ilość szablonowych fraz "How about...?", "Sorry, but I can't", "In my experience ..." 
- po tym jak uczeń zauważy co najmniej 2 takie same frazy, oznajmuje to i tworzy z nimi pełnowartościowe zdanie i ewentualnie dodaje potencjalną reakcję na taki komunikat

3. czasy gramatyczne
- określamy zakres czasowników, jakie mają pojawić się na kartach:




 - uczniowie tworzą 3-4 połączenia "zaimek+czasownik" 
na swoich autorskich kartach
np. "she/play football"
- w trakcie gry szukają identycznych czasowników
- uczeń, który zauważy takie same czasowniki tworzy zdania dostosowując docelowy czas gramatyczny do zaimka osobowego i czasownika
"She is playing football"





4. stopniowanie przymiotników
- uczniowie zapisują 3-6 przymiotników na swoich kartach
- uczeń, który określi powtarzający się przymiotnik zanim zgarnie karty dla siebie, stopniuje dany przymiotnik

5. obrazki
- młodsi uczniowie mogą malować samodzielnie lub wklejać na kartę małe obrazki dostarczone przez nauczyciela  w formie dużej kary ze sporą ilością docelowych ilustracji; obrazki mogą pochodzić też z gazetek reklamowych sklepów albo z pieczątek:






 
6. słówka
 przygotowane w formie "word cards" dla młodszych uczniów
- nauczyciel przygotowuje listę docelowych słów
- uczniowie wycinają i naklejają słowa na karteczkach
- poniżej przykład z wykorzystaniem nazw państw i miejsc w wykonaniu uczniów 2-3 klasy SP
- dodatkowo wykorzystaliśmy dzwonek hotelowy w celu komunikowania odnalezionych słów






  





7.  inne

Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com


4 komentarze:

  1. Wspaniałe jest to, że inspirujemy siebie nawzajem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mi się to podoba ;) Ba! To nawet naukowo potwierdzone w artykule w punkcie dotyczącym współpracy i wpływie na kreatywność:

      https://www.granicenauki.pl/neuromity-w-wersji-polskiej-68316 - załącznik do artykułu "Neuroscience and Education ..."

      Usuń
  2. Dziękuję Anielo za świetny pomysł☺

    OdpowiedzUsuń