środa, 2 listopada 2016

BUTELKOWA gramatyka

Jakiś czas temu Agata, autorka bloga Polski na czasie, zachęcała swoich czytelników do kreatywnej burzy mózgów związanej z pomysłami na wykorzystanie butelki na zajęciach. Lista koncepcji zebranych przez Agatę znajduje się tutaj:


Sama podzieliłam się pomysłami, ale w praktyce wykorzystałam to narzędzie dopiero dzisiaj w różnych grupach w celu utrwalenia zagadnień z zakresu czasów Present Simple, Past Simple i Past Continuous.



Poniżej przedstawię te z dzisiejszych zajęć i postaram się uzupełniać je sukcesywnie w miarę wprowadzania  materiału.

ZAPRASZAM



Do przeprowadzenia zadania potrzebujemy pustą butelkę, docelowe zagadnienia wydrukowane lub ręcznie napisane na karteczkach przez nauczyciela lub uczniów


MATERIAŁY do druku:




Sporo materiałów/plansz, które sprawdzą się również w tej grze znajduje się we wpisie:

3 IN A ROW

Jak utrwalaliśmy czasy?

1. do butelki włożyliśmy karteczki z niepełnymi zdaniami, np. "Mary/take her dog for a walk" - takie zdania są bardzo uniwersalne i można stosować je w celu utrwalania dowolnego czasu





2. na złączonych stołach umieściliśmy 4 rodzaje symboli: 
- uśmiechniętą buźkę symbolizującą zdania twierdzące
- smutną buźkę symbolizującą zdania przeczące
- obrazek ze znakami zapytania sugerujące zdania pytające
- dodatkowe karty z napisem "choose a friend", które pozwalają na delegowanie zadania wybranemu rówieśnikowi

3. grupy omawiające słówka czasowe zamiast symboli rozłożyły docelowe słowa, np. sometimes, often, never, every day, itd.,


4. ogólny przebieg zadania:
- uczeń kręci butelką 


- część z korkiem wyznacza docelowy typ zdania (symbol buźki) lub docelowe słówko czasowe, jakie należy wpleść w zdanie 



- dodatkowo uczeń wyciąga z butelki niepełne zdanie, które ubiera w pełnowartościową poprawną gramatycznie formę uwzględniając typ zdania lub słówko czasowe


Żeby tworzone zdania "jednym uchem nie weszły, a drugim nie wyszły", warto zachęcić uczniów do jednoczesnego zapisywania utworzonych zdań w zeszytach - zarówno tych własnych jak i tych tworzonych przez rówieśników.

5. powyższe elementy można zastąpić innymi w innych czasach, z innymi słówkami czasowymi oraz  innymi strukturami gramatycznymi - dla uczniów na wyższym poziomie wtajemniczenia możemy:
a. przygotować fiszki z nazwami  wszystkich czasów i struktur gramatycznych, rozłożyć je dookoła butelki, a  w butelce umieścić ilustracje np. maturalne (lub na odwrót); wówczas zadaniem uczniów będzie stworzenia zdania lub krótkiego komentarza związanego z treścią obrazka z wykorzystaniem docelowej struktury; 

b. przygotować fiszki z nazwami  wszystkich czasów i struktur gramatycznych, rozłożyć je dookoła butelki, a   wbutelce umieścić niepełne dłuższe zdania np. "beautiful/James/photos/take/his/camera/with" które należy ująć w odpowiednim czasie

6. butelka może zawierać też same obrazki, a dookoła można rozłożyć inne ilustracje; po tym, jak butelka wyznaczy docelowy obrazek, zadaniem ucznia jest wylosowanie obrazka z butelki i stworzenie zdania zawierającego treść z obu obrazków czyli tego wylosowanego i tego wskazanego przez czubek butelki; można również przygotować inną opcję, w której w butelce znajdują się obrazki, a dookoła rozłożone są słowa (czasowniki, rzeczowniki, przymiotniki lub mieszane) lub na odwrót - w środku mogą znajdować się słowa, a na zewnątrz obrazki

7. uczniowie mogą tworzyć też wspólnymi siłami historyjkę wykorzystując pustą butelką oraz rozłożone dookoła słowa lub ilustracje
albo wykorzystując kombinacje: "obrazek w butelce, a dookoła słowa" / "obrazek w butelce, a dookoła również ilustracje" / "słowa w butelce, a dookoła również słowa"
- po tym jak jeden uczeń zakręci butelką rozpoczyna historyjkę opierając się na treści z obrazka
- kolejny uczeń kręci butelką i kontynuuje historyjkę uwzględniając obrazek jaki wskazała tym razem butelka
- jeśli w butelce ukryte jest słowo lub obrazek wówczas dany uczeń tworzy fragment historyjki uwzględniający oba elementy

8. w "butelkowy" sposób można przeprowadzić też opis ilustracji maturalnych - uczniowie kręcą butelką i losują kartę ze stosiku znajdującego się obok lub karteczek umieszczonych w butelce, na których znajduje się określone pytanie wspomagające opis zdjęcia





*** 





Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

8 komentarzy:

  1. Dziękuję bardzo, już liczę, ile mi butelek będzie potrzebnych :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cała przyjemność po mojej stronie ;) Czyli planujesz zadania w kilku grupach czy ilość butelek będzie zależna od typu treści jakie będziesz wdrażać?

      Usuń
    2. Planuję podzielić uczniów na grupy. Akurat mam tak tematy, że ćwiczenie z butelkami będzie pasowało już w przyszłym tygodniu. Muszę tylko wypić zawartość :D

      Usuń
  2. Świetne! A ja pomyślę jak podkręcić poziom dla Technikum😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm ... Można umieścić dłuższe "rozsypane" zdania w których słowa są w przypadkowej kolejności a dookoła porozstawiać nazwy różnych czasów - w tym czasie w jakim wskaże butelka należy ułożyć zdanie. Albo zamiast zdań wykorzystać obrazki maturalne a uczniowie po wylosowaniu czasu muszą ułożyć zdanie/krótką wypowiedź związaną z tym obrazkiem w danym czasie.

      Usuń
    2. Można też zostawić rozsypane zdania w butelce, dookoła zostawić buźki (pyt/zdanie/przeczenie) i dodatkowo kazde dziecko losuje time expressions na podstawie ktorego tworzy zdanie w odpowiednim czasie. Np. losuje always - present simple itd.

      Usuń
    3. Dokładnie - możliwości jest mnóstwo. Wszystko można dostosować do aktualnie omawianego materiału ;)

      Usuń
  3. Świetne! A ja pomyślę jak podkręcić poziom dla Technikum😉

    OdpowiedzUsuń