wtorek, 11 października 2016

papierowy SLIDESHOW

Myślałam, że krzyżówki z papieru toaletowego to maksimum jakie można wycisnąć z tegoż osobliwego narzędzia dydaktycznego, ale jednak okazało się, że potencjał takiej rolki jest większy :)



Zainspirowała mnie do tego znajoma Basia, która jakiś czas temu podzieliła się podobnym pomysłem - w Jej wersji uczniowie wykorzystywali ręcznik papierowy, rysowali na listkach obrazki, które rozwijali w trakcie prezentacji niczym klatki filmu. W ten sposób możemy wykorzystać także papier toaletowy lub rolki do kas fiskalnych, zamieszczając na nich dowolne ilustracje, słownictwo lub zagadnienia gramatyczne czy inne omawiane na zajęciach - taka prezentacja na pewno wypali kiedy nie mamy dostępu do rzutników, komputerów czy innych technologicznych narzędzi, a nawet kiedy go mamy, ale chcemy urozmaicić zajęcia o coś bardziej analogowego. 

ZAPRASZAM
 
Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com



Wykorzystałam koncepcję do stworzenia prezentacji ukazującej sekwencje wydarzeń z historyjki w ramach zadania typu "pre-reading task".

Tematem tekstu z podręcznika były śmieszne historie. Sama nie jestem dobra w opowiadaniu historyjek, więc skorzystałam z gotowego opowiadania "Wrong email address" ze strony:


a na stronie
odszukałam 9 obrazków kojarzących się z wątkiem historyjki
(materiał do pobrania po kliknięciu w obrazek), 


 i nakleiłam je na listki papieru toaletowego w sekwencji zgodnej z przebiegiem wydarzeń


1. uczniowie otrzymali swoje zestawy ilustracji symbolizujących wydarzenia z historyjki

2. zachęciłam ich do stworzenia własnej zabawnej historii z wykorzystaniem otrzymanych ilustracji



3. uczniowie przedstawili swoje wątki

4. przeczytałam oryginalną historyjkę 2-3 razy, parafrazując w momentach konsternacji, a uczniowie układali obrazki w kolejności zgodnej ze zdarzeniami

5. w ramach zweryfikowania poprawnej kolejności wydarzeń, po kolei rozwijałam kolejne listki z ilustracjami, zachęcając uczniów do komentowania/relacjonowania wydarzeń historyjki swoimi słowami

6. w domu mają za zadanie napisanie  streszczenia w zeszytach; chętni uczniowie mogą zilustrować  poszczególne wątki

DODATKOWE POMYSŁY

1. uczniowie mogą sami projektować takie "slideshows"
- każdy uczeń, para lub grupa otrzymuje swoją rolkę (papieru/do kasy fiskalnej/ręcznika papierowego) i po 2 zestawy takich samych obrazków
- uczniowie układają swoją autorską historyjkę przyklejając poszczególne ilustracje na osobnych listkach i zapisują jej przebieg (w punktach lub ciągłym tekstem)
- kiedy są gotowi, odczytują lub opowiadają bardziej spontanicznie swoje historyjki
- w trakcie słuchania pozostali uczniowie korzystają z drugiego "luźnego" zestawu obrazków, starają się odtworzyć wydarzenia zaprezentowane przez autora historyjki (w razie potrzeby autorzy powtarzają przebieg historyjki)
- następnie autorzy prezentowanych historii pokazują swoje wydarzenia "slajd" po "slajdzie", a pozostali uczniowie sprawdzają, czy ich wersje odzwierciedlają zamysł autora
- uczniowie mogą sporządzić krótką notatkę streszczającą przebieg wszystkich lub wybranego wydarzenia relacjonowanego przez rówieśników

2. papier toaletowy można zastąpić ręcznikiem papierowym lub rolką do kas fiskalnych

3. na listkach możemy umieszczać wszelkie historyjki obrazkowe z podręczników, kserując je wycinając i naklejając na listki i zachęcając uczniów do opowiadania wydarzeń w ramach przypomnienia z ostatnich lekcji lub jako autorski przebieg wydarzeń przed przeczytaniem faktycznej historii

 (ilustracje pochodzą z podręcznika Big English 2, Pearson, unit 5)

świetnie sprawdzą się też ikonki

(na zdjęciu widoczne ikonki autorstwa Angeliki Skotnickiej
 - po więcej zapraszam na Jej bloga: sketching na lekcji języka angielskiego)

4. obrazki można zastąpić słowami, wyrażeniami lub zdaniami kluczowymi, które podobnie jak ilustracje, należy ułożyć/przykleić w odpowiedniej kolejności

5. gotowe listki możemy oderwać i wykorzystać na następnych zajęciach jako "przypominacz" - uczniowie losują po 1 listku, starają się stanąć w rzędzie w kolejności zgodnej z sekwencją wydarzeń z historyjki i dodając komentarz streszczający wylosowaną scenę lub kojarzący się ze słowem (jeśli wdrażaliśmy opcję z punktu nr 4)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz