środa, 12 października 2016

papierowy SLIDESHOW cz. II

Po tym, jak przedstawiłam pomysł na "papierowe prezentacje", otrzymałam zapytania dotyczącego tego, jak wykorzystać rolki papieru, ręczników papierowych lub rolek do kas fiskalnych w celu utrwalania słownictwa czy zagadnień gramatycznych.Śpieszę więc z pomocą i umieszczam kilka rozwiązań. Dodam, ze autorem prezentacji może być zarówno nauczyciel jak i uczniowie, ze szczególnym naciskiem na uczniów, którzy mogą wykorzystywać papier toaletowy lub ręcznik papierowy do przygotowywania przeróżnych zadań w tym motywujących zadań domowych :)



Wykorzystany w ramach prezentacji materiał można "poodrywać" i wykorzystać na kolejnych zajęciach, np. w ramach zadania "dopasuj słowo do obrazka", "dopasuj słowa do siebie tak aby stworzyć kolokacje", "find someone who" - kto ma połówkę wyrazu, itd.

ZAPRASZAM
 



Przykładowe ćwiczenie wprowadzające i utrwalające kolokacje z DO i MAKE

1. przygotowujemy fiszki z docelowymi kolokacjami (materiał ze względu na ergonomiczne zarządzanie powierzchnią kartki nie odzwierciedla prawidłowego połączenia kolokacji)


- zestaw dla prezentera (kolorowy) i zestawy dla uczniów (czarno-białe)


2. zestaw prezentera ląduje na papierze toaletowym (ręczniku papierowym lub rolce do kas fiskalnych)

3. natomiast zestawy uczniowskie posłużą jako zadanie typu "matching exercise" - zadaniem uczniów będzie przyporządkowanie odpowiednich słów do czasowników MAKE i DO

4. po tym jak uczniowie wykonają zadanie, prezenter rozwija kolejne listki papieru po to, aby mogli zweryfikować poprawność wykonanego zadania; przy okazji uczniowie mogą podawać tłumaczenia, definiować lub/i układać zdania z wykorzystaniem prezentowanych wyrażeń


INNE POMYSŁY

1. autor zamieszcza na osobnych listkach słowa z podręcznikowej listy słów, dowolnego zadania leksykalnego lub czytanki; w trakcie lekcji rozwija kolejne listki, a uczniowie szukają prezentowane słowa na liście/w zadaniu/ w czytankach, układają dodatkowo zdania, podają tłumaczenia, itp.

2. autor prezentacji umieszcza na jednym listku połowę słowa lub część idiomu/kolokacji; uczniowie dodają brakujący element wypowiadając całe słowo lub wyrażenie, po czym autor prezentacji odsłania brakującą część




3. podobnie jak wyżej można prezentować lub utrwalać zagadnienia gramatyczne takie jak czasy, formy czasowników, stopniowanie przymiotników, itp.; każdorazowo przed rozwinięciem kolejnego listka zachęcamy uczniów do podawania rozwiązań


przykład 1




przykład 2
prezentacja/utrwalanie czasu Present Continuous







4. w taki sposób można prezentować też odpowiedzi do wszelkiego rodzaju zadań testowych w postaci "a,b,c,d", dopasowywania do siebie opcji lub uzupełniania luk; wówczas na listkach zamieszczamy w odpowiedniej kolejności numer pytania i odpowiedź; po tym jak uczniowie wykonają wszystkie zadania, rozwijamy listek po listku, ujawniając odpowiedź i omawiając przykład


5.  prezentacja może posłużyć do przedstawienia sekwencji wydarzeń z czytanki lub słuchanki umieszczając na każdym listku kluczowe słowa lub wyrażenia; podobnie jak w przypadku historyjek obrazkowych, uczniowie posiadają fiszki z docelowymi słowami lub zapisują je w zeszytach; w trakcie słuchania lub po przeczytaniu tekstu ich zadaniem jest ułożenie słów w kolejności w jakiej pojawiły się w źródłowym materiale

6. rolka papieru toaletowego wspomoże nauczyciela we wprowadzaniu nowego słownictwa lub jego utrwalaniu za pomocą ilustracji; na jednym listku umieszczamy zdjęcie a na kolejnym słowo opisujące treść obrazka; rozwijamy listek po listku, zatrzymując się każdorazowo w momencie prezentowania obrazka, aby zachęcić uczniów do nazywania obiektu; następnie weryfikujemy poprawność odpowiedzi uczniów pokazując właściwe słowo




7. ostatnie i najważniejsze - uczniowie samodzielnie mogą przygotowywać prezentacje na przykład w ramach projektu lub zadania domowego; mogą one funkcjonować na podobnych zasadach jak te prezentowane wyżej lub totalnie innych, zależnych tylko i wyłącznie od wyobraźni uczniów

moi uczniowie z kl. III SP mają na zadanie przygotowanie prezentacji z zawodami na rolce papieru toaletowego - na kolejnej lekcji każdy będzie prezentował swoją pracę, rozwijając listki i zachęcając rówieśników do nazywania obrazków; podobnie jak w propozycji powyżej, uczniowie będą nazywali zawody w ramach powtórzenia słownictwa

Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

2 komentarze:

  1. Anielo! Czy dobrze rozumiem, że na początku ten papier rozwijasz, naklejasz a potem zawijasz ponownie? Czy obchodzisz to jakoś inaczej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Ewo - listek po listku zamieszczam co trzeba, a potem zwijam, a na lekcji znowu rozwijam ;D

      Usuń