środa, 12 października 2016

BALONOWE słownictwo

Do wykorzystania powierzchni balonów na lekcjach zachęciła mnie Małgorzata Mansoor, która prowadziła gościnną sesję w trakcie warsztatów Spice Up Anny Popławskiej. W okolicach września proponowałam balonowe lodołamacze, na których uczniowie zamieszczali "personal information", a tym razem wykorzystałam pomysł z uczniami młodszymi (III kl SP) w ramach ukrytego testu uplasowania i starszymi (I kl. gimnazjum)  do utrwalania nowo poznanego słownictwa.



Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com


POMYSŁ 1
1. zachęcamy uczniów do zapisania 1 literki na balonie
2. kiedy uczniowie są gotowi, rzucają balony na środek sali
3. łapią lub podnoszą z podłogi dowolny balon, tworzą słowo lub większą ilość słów rozpoczynających się na literę znajdującą się na balonie i dopisują kolejną "wolnostojącą" literę


4. ponownie rzucają balon i łapią inny egzemplarz tworząc kolejne słowo rozpoczynające się na literę; itd.
5. w trakcie tworzenia słów i zapisywania pojedynczych liter warto zachęcić uczniów do literowania treści znajdujących się na balonach


POMYSŁ 2
1. określamy zakres słownictwa, na jakim będzie opierało się zadanie


2. uczniowie zapisują na balonie np. 3 połówki/pierwsze sylaby wybranych przez siebie wyrazów, rzucają na teren klasy, ...


 ... łapią dowolny balon i dopisują brakującą końcówkę


3. nauczyciel podchodzi do wybranych uczniów, zachęca ich do podania definicji, tłumaczenia lub zdania z użyciem utworzonych słów
4. ponownie można powtórzyć ćwiczenie i na przykład tym razem uczniowie mogą zamieścić końcówki słów, a po rzuceniu i podniesieniu balona dopisują początek wyrazów
5. kiedy balony zapełnią się słowami, zachęcamy uczniów do złapania dowolnego balona, po czym oznajmiamy, że ich zadaniem będzie stworzenie historyjki lub innej pracy pisemnej lub ustnej zawierającej te słowa





POMYSŁ 3
1. uczniowie piszą na balonie jedno słowo, rzucają na podłogę, łapią innego balona i dopisują po jednym słowie kojarzącym się z tym, które znajduje się na balonie
2. ponownie rzucają na teren klasy, łapią inny balon i dopisują kolejne tematyczne słowo, itd.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz