piątek, 2 września 2016

Wizualne triki z IKONKAMI Angeliki

Przedstawiam kolejny pomysł z wykorzystaniem wizualnych pomocy autorstwa Angeliki Skotnickiej, zaczerpnięte z Jej bloga: http://wstrt.com/wblog/

Poniżej udostępniam linki do następujących ikonek wraz z pomysłami na ich wykorzystanie: Wizualne triki autorstwa Angeliki ;)




Nauczyciel drukuje i wycina dogodną ilość ikonek, które umieszcza w jakimś pojemniku. Warto przygotować też pliki do wyświetlania na tablicy interaktywnej lub rzutniku.





POMYSŁ 1 - alternatywne "story cubes"
* określamy tematykę, jaka powinna być uwzględniona w historyjce (np. życie towarzyskie, weekend, plany na wakacje, zakupy, pogoda, itp.)  i zakres zagadnień językowych, jakie powinny się znaleźć w tworzonym  opowiadaniu

1. uczniowie pracują w parach
2. uczniowie losują określoną ilość ikonek, na przykład 6
3. uczniowie wymyślają historyjkę związaną ze swoimi ikonkami, ale nie zdradzają sekwencji wydarzeń partnerowi; uczniowie mogą zapisywać przebieg wydarzeń w zeszytach
4. kiedy każdy uczeń ustali już wątek przewodni swojej historyjki, przechodzimy do następnego zadania
5. uczniowie rozkładają przed sobą ikonki w dowolnej, przypadkowej kolejności
6. uczeń A opowiada swoją historyjkę uczniowi B uwzględniając elementy ze swoich ikonek, a uczeń B na podstawie relacji ucznia A, układa ikonki według sekwencji wydarzeń w opowiadaniu
7. uczniowie zamieniają się rolami
8. kiedy każdy uczeń zna już historyjkę partnera, wówczas przedstawia ją na forum klasowym demonstrując przy okazji ikonki, jakie ujmuje w wypowiedzi
9. na zadanie domowe lub jako "follow-up activity" uczniowie zapisują historyjki swoich partnerów w zeszytach

POMYSŁ 2 - historyjkowy łańcuszek 
1. uczniowie siedzą w ławkach ustawionych na zasadzie litery "U" lub stoją w dużym kręgu
2. każdy uczeń losuje ikonkę i wplata ją we wspólnie tworzone opowiadanie
- uczeń A losuje ikonkę i tworzy wstęp opowiadania
- uczeń B losuje swoją ikonkę i dodaje logiczną kontynuację opowiadania
- i tak dalej

POMYSŁ 3 - ikonkowe karty
1. uczniowie pracują w grupach kilkuosobowch
2. każda grupa ma 2 zestawy takich samych wyciętych ikonek - ikonki powinny mieć większe rozmiary, aby w trakcie gry były poręczne
3. każda osoba w grupie losuje równą ilość kart 
4. uczniowie grają w karty układając historyjki lub prowadząc dialog wplatając w niego skojarzenia związane z własną ikonką
- uczeń A kładzie swoją ikonkę/kartę na stoł i zaczyna dialog lub opowiadanie
- uczeń B dokłada swoją ilustrację i kontynuuje dialog lub opowiadanie
- uczeń C robi to samo, itd.
- w momencie, kiedy uczeń kładący ikonkę na stos będzie miał identyczną ilustrację, jak poprzednik, wówczas "zgarnia" cały stos ikonek dla siebie, ale dopiero po tym jak zamknie dialog lub opowiadanie logiczną wypowiedzią
- taki uczeń wówczas wygrywa rundę
- grupa może kontynuować grę, rozpoczynając historyjkę/dialog od dowolnego ucznia i podążając dalej tą samą procedurą jak wyżej

POMYSŁ 4 - ikonkowe plakaty
1. uczniowie mogą wykorzystać większą ilość ikonek do tworzenia plakatów, na podstawie których przedstawiają swoje historyjki
2. ikonki mogą być naklejane w zeszytach lub większych kartach lub arkuszach
3. gotowe plakaty wizualne mogą służyć do zachęcania rówieśników, aby interpretowali autorskie plakaty, organizując konkurencje pod tytułem "czyja historyjka będzie najwierniej przedstawiała oryginalne założenie autora" lub po rozwieszeniu takich prezentacji w klasie, "zgadnij o którym plakacie mowa"


Pozostałe motywy z wykorzystaniem ikonek znajdziecie tutaj:
IKONKOWE KLOCKI












http://neuroteaching.blogspot.de/2016/04/ikonkowe-klocki.html

KONWERSACYJNE IKONKI









http://neuroteaching.blogspot.de/2016/04/konwersacyjne-ikonki.html



2 komentarze:

  1. to jest właśnie to! super pomysły!

    OdpowiedzUsuń
  2. Już widzę jak uczniowie naklejają te ikonki wzajemnie na siebie i sami sobie układają z tego co maja naklejone zdania i mini konwersacje.

    OdpowiedzUsuń