poniedziałek, 5 września 2016

Wielofunkcyjne TABELKI

Zauważyłam, że takie zwyczajne tabelki mogą stanowić ciekawy punkt wyjściowy do wielu zadań lekcyjnych i zaangażować uczniów do pracy. 
Poniższe pomysły nie wymagają przygotowań ze strony nauczyciela, za to maksymalizują aktywizację uczniów, którzy samodzielnie opracowują karty pracy i materiały dla rówieśników, co wspomaga wdrażanie elementów uczenia się poprzez nauczanie (LdL) i zachęca uczniów do współpracy. Co więcej, propozycje opisane poniżej, mimo, że dotyczą pracy w parach, można z powodzeniem zaadaptować na potrzeby pracy w większych grupach i wdrażanie motywów konkurencji w ramach lekcji powtórzeniowych.
Możemy wykorzystać szablony tworzone w WORD lub zachęcić uczniów do tego aby, na przykład, w ramach zadania domowego przygotowali własnoręcznie tabele o określonej wielkości/ilości pustych pól.





Jak wykorzystać takie tabele?

1. do tworzenia autorskich "wyszukiwanek słów" jako zadanie dla rówieśnika
- uczniowie tytułują kartę i wpisują określoną ilość słów w dowolnych kierunkach

- zapisują na odwrocie te słowa, aby rówieśnik wiedział, czego szuka
- uzupełniają pozostałe kratki dowolnymi literami
- gotową kartę wręczają rówieśnikowi, aby ten odszukał słowa i wykonał z nimi dodatkowe zadania w zależności od poziomu i wieku (np. zilustrował słowo, przygotował fiszki z ich użyciem, napisał tłumaczenie, stworzył zdanie przykładowe z użyciem tego słowa, zdefiniował to słowo, ułożył historyjkę, itp.
- uczniowie mogą później oddać kartę jej autorowi, a ten sprawdza poprawność wykonania zadania

2. do rysowania ikonek, które później  można wykorzystać na wiele sposobów
- uczniowie zapełniają krateczki określoną ilością ikonek
- ikonki mogą być związane z określonym tematem lub dowolne
- kiedy ikonki będą gotowe, uczniowie wycinają krateczki i tworzą zestawy obrazkowe
- takie zestawy można wykorzystać do przeróżnych zadań z konwersacji, do tworzenia i pisania opowiadań, do tworzenia słowniczków obrazkowych, itp.


o wykorzystaniu ikonek pisałam już tutaj:



3. do układania słów w ramach zadania dla rówieśnika
- uczniowie zapełniają tabelę słowami, wpisując w każdą kratkę po jednej literze

- ilość słów może być określona lub maksymalna, jaka zmieści się w tabeli
- uczniowie wycinają kratki pojedynczo lub na przykład paseczki zawierające po 2-3-4 kratki
- takie zestawy wręczają rówieśnikowi


- rówieśnik ma za zadanie ułożenie jak największej ilości słów z powycinanych literek lub zlepek liter
- uczniowie-autorzy mogą wspomagać rówieśnika poleceniem "Ułóż słowo, które oznacza 'ogłoszenie' "  lub "Poszukaj słowa 'reklama' "

4. do tworzenie słowników w zeszytach lub na większych formatach na przykład na plakatach
- uczniowie tworzą kartę zawierającą słowo i jego tłumaczenie/definicję/ilustrację/przykład użycia w zdaniu/form przeszłych czasownika następnie wycinają poszczególne pola ze słowami

- uczniowie wymieniają się zestawami
- uczniowie dopasowują do siebie odpowiednie elementy na zasadzie, np.,"słowo w języku obcym-tłumaczenie"
- następnie uczeń-autor sprawdza poprawność wykonania zadania
- po weryfikacji rówieśnik tworzy z połączonych elementów słownik, wklejając "fiszki" do zeszytu lub w formie plakatu na większy arkusz papieru

5. do tworzenia zdań - ćwiczenia szyku lub utrwalania czasów/struktur gramatycznych
- uczniowie przygotowują zdania zapisując ich fragmenty w kratkach


- uczniowie mogą tworzyć własne zdania lub posiłkować się zdaniami z podręczników lub innych źródeł
- autorzy wycinają okienka ze swoich kart
- rówieśnik otrzymuje taki zestaw i układa zdania z rozsypanki
- autor weryfikuje poprawność wykonania zadania

Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

2 komentarze:

  1. Właśnie zajrzałam na Twojego bloga. KOBIETO JESTEŚ WIELKA!!!! Wielkie dzięki za mnóstwo pomysłów. Teraz lecę do pracy, ale będę tu zaglądać często.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj Małgorzato ;) Dziękuję - jeśli czujesz potencjał w tych propozycjach to jak najbardziej zapraszam ;) Niech się równie efektywnie sprawdzają u Ciebie ;) Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń