środa, 14 września 2016

SUCHOŚCIERALNE OKIENKA wielokrotnego użytku

Poniższy pomysł jest swego rodzaju fuzją dwóch propozycji, które jakiś czas temu prezentowałam na blogu - jednej, związanej z kolorowymi okienkami http://neuroteaching.blogspot.com/2016/04/kolorowe-okienka.html
oraz drugiej wykorzystującej korektor do tworzenia zdrapek

i podobnie, ma na celu nadanie podręcznikowym i kserówkowym czytankom bardziej interaktywnego charakteru. Ponadto, za pomocą kolorowych okienek, folii wykorzystywanych do laminowania lub "koszulek" na dokumenty, możemy w ciekawy sposób pomóc uczniom w utrwalaniu słownictwa, opisu ilustracji czy tworzeniu pisemnych wypowiedzi.





POTRZEBUJEMY:
1. docelowy materiał w postaci tekstów lub ilustracji
2. "koszulki" na dokumenty, folię do laminowania lub okienka wycięte z kolorowych plastikowych teczek na dokumenty
3. marker suchościeralny


4. coś do wycierania powierzchni folii, np. gąbeczki (pocięłam małe gąbki do naczyń)



OPCJE

1. SŁOWNICTWO Z CZYTANEK
- uczniowie pracują w parach, przygotowując sobie nawzajem zadanie:
- uczeń A przykrywa tekst z podręcznika okienkiem lub wkłada kserówkę do "koszulki" i zamalowuje wybrane słowa (najlepiej te nowe i trudniejsze)
- dodatkowo uczeń A  rysuje strzałki prowadzące od poszczególnych słów do ich tłumaczenia


- uczeń B przejmuje tak przygotowane zadanie i pisze pod polskim słowem jego angielską wersję


- następnie uczeń B zmazuje zamalowane wcześniej słowa i sprawdza czy jego tłumaczenie było poprawne


- uczniowie mogą dodatkowo stworzyć fiszki z wyrazami, które były dla nich problematyczne

W powyższy sposób każdy uczeń ma styczność ze sporą ilością słów - w pierwszym etapie każdy z nich skanuje tekst w poszukiwaniu nowych słów, musi poprawnie je przetłumaczyć, eksponowany jest na te słowa w kontekście, a w drugiej części wykonując zadanie zaprojektowane przez rówieśnika, ponownie muszą zweryfikować tekst, sugerować się kontekstem zdania i przypominać sobie słowa i ich znaczenia.

2. LISTY SŁÓW
- podobnie jak w przykładzie nr 1, uczniowie zamalowują angielską lub polską wersję słów
- rówieśnik zapisuje tłumaczenie obok, a potem sprawdza zmazując farbę ze słowa


3.BRAKUJĄCE LITERY
- uczniowie zamalowują litery w słowach
- rówieśnik ma za zadanie napisanie słowa obok lub w zeszycie, a następnie zmazanie tuszu z okienka i sprawdzenie swoich wersji





4. OPISYWANIE ILUSTRACJI wielokrotnego użytku (zamiast laminowanego materiału)
- przygotowujemy karty z obrazkami
- uczeń A podpisuje elementy ze zdjęcia
- uczeń B opisuje ilustrację wplatając w wypowiedź słowa sugerowane przez ucznia A


5. HISTORYJKI OBRAZKOWE wielokrotnego użytku (zamiast laminowanego materiału)
- przygotowujemy karty z historyjkami obrazkowymi
- uczeń A umieszcza kilka słów związanych z poszczególnym fragmentem historyjki
- uczeń B tworzy opowiadanie uwzględniając w nim słowa sugerowane przez ucznia B



6. ZADANIA TESTOWE typu "multiple choice" lub uzupełnianie luk z rozumienia tekstów słuchanych, czytanych, gramatyki czy słownictwa (materiał np. z "ticzersa" z odpowiedziami)
- uczniowie otrzymują 2 wersje testu (uczeń A jedną wersję, uczeń B drugą)
- każdy uczeń w parze zamalowuje odpowiedzi i przekazuje kartę partnerowi
- uczniowie piszą obok zakreślonego miejsca swoją wersję odpowiedzi, zmazują i sprawdzają jej poprawność






Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz