piątek, 16 września 2016

Serialowe STORY CUBES

Dzięki uprzejmości znajomej osoby zdobyłam śliczne drewniane kosteczki o wymiarach ścianki 2,5 cm2, których nie zawahałam się użyć do stworzenia narzędzia dydaktycznego :)


Z racji tego, że posiadam już kilka wersji własnoręcznie zrobionych zmodyfikowanych story cubes z ikonkami i obrazkami, postanowiłam zamieścić na nowych kosteczkach coś innego - sceny z popularnych filmów, seriali i kreskówek, które powstały ze zrzutów ekranu różnych odcinków.
Poszukiwałam uniwersalnego docelowego filmu - wybrałam serial "Przyjaciele" oraz animowaną wersję Jasia Fasoli, którego większość moich uczniów uwielbia. Od tej pory będą mogli sami układać scenariusz z życia bohaterów za pomocą tego, co wskażą ścianki kostek. Planuję jeszcze zdziałać coś ze świnką Peppą  oraz Shrekiem.


ZADANIEM UCZNIÓW będzie ogólnie rzecz ujmując:
- praca indywidualna lub w parach
- tworzenie scenariusza wydarzeń sugerując się scenami widocznymi na wyrzuconych okienkach (ustnie lub/i pisemnie)

WARIANT I 
- uczniowie pracują w parach
- uczniowie losują określoną ilość kosteczek, np. 4 
- uczniowie rzucają kosteczkami, aby uzyskać scenki do rozpracowania
- uczeń A kładzie przed sobą swoje scenki w przypadkowej kolejności i układa w pamięci lub pisemnie scenariusz wydarzeń
- uczeń B odtwarza kolejność ułożenia obrazków na podstawie opowiadania ucznia A
- uczniowie zamieniają się rolami

WARIANT II
- uczniowie mogą tworzyć komiksy z wykorzystaniem chmurek dialogowych, umieszczając w nich opis lub dialogi bohaterów, i kłaść je obok kompatybilnych obrazków, albo tworzyć ciągłe opisy w postaci relacjonowania zdarzeń lub z wykorzystaniem docelowych struktur gramatycznych albo leksykalnych (np. tworzenie wypowiedzi z wykorzystaniem czasów przyszłych; wplecenie w opowiadanie lub dialog docelowych czasowników frazowych albo stopniowanie przymiotników, itd.)

WARIANT III
- uczniowie tworzą grupową opowieść losując i rzucając po jednej kosteczce
- uczeń A rzuca kostkę i rozpoczyna opowiadanie lub dialog, sugerując się sytuacją z wyrzuconego okienka
- uczeń B robi to samo i dopowiada ciąg dalszy opowieści sugerując się obrazkiem ze swojej kosteczki
- i tak dalej, aż wszyscy uczniowie będą mieli wkład w tworzenie opowieści lub dialogu


Oczywiście nie ma konieczności przyklejania obrazków do kosteczek - zadania można przeprowadzić z wykorzystaniem wyciętych scen, które uczniowie będą losować:

WARIANT I
- uczeń A kładzie przed sobą swoje scenki w przypadkowej kolejności i układa w pamięci lub pisemnie scenariusz wydarzeń
- uczeń B odtwarza kolejność ułożenia obrazków na podstawie opowiadania ucznia A

WARIANT II
- uczniowie mogą tworzyć komiksy z wykorzystaniem chmurek dialogowych i przyklejać je wraz z obrazkami na duży szablon papieru lub do małego zeszytu tworząc książeczkę

WARIANT III
- do zadania angażujemy uczniów z różnych klas
- klasa A to uczniowie na niższym poziomie, klasa B na wyższym
- uczniowie z klasy B otrzymują zestawy obrazków ze scenami z filmów oraz chmurki dialogowe
- uczniowie pracują indywidualnie, w parach lub grupach
- uczniowie przygotowują opis lub dialogi dotyczące obrazków z zestawu w chmurkach dialogowych
- takie zestawy obrazków i kompatybilnych tekstów otrzymują uczniowie z klasy A; ich zadaniem będzie rozłożenie i dopasowanie obrazków do opisów, i wklejenie ich do zeszytów lub większe szablony papieru, tworząc plakat


Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz