środa, 14 września 2016

SAMOPRZYLEPNE ZNACZNIKI

Pomysł na wykorzystanie znaczników powstał około roku temu, kiedy to jadąc w aucie z dziećmi znajomych i mając przed sobą dłuuuugą podróż, trzeba było wymyślić coś, co zajmie żywiołowych braci w wieku 8 i 10 lat, którym rozładował się (na szczęście) telefon.


Miałam przy sobie akurat samoprzylepne znaczniki i ołówek, i nie zawahałam się ich użyć :)
Pisałam na nich literki składające się na słowa, podawałam dzieciom, one przyklejały je na szybę i odgadywały o jakie słowa chodzi. Kiedy zapoznali się z zasadami, sami tworzyli różne słowa z uzbieranych liter. Dzieci miały frajdę i zajęcie, ja też się dobrze bawiłam zbierając kolejne doświadczenie zawodowe, kierowca miał optymalne warunki do prowadzenia samochodu, a ludzie mijający nasze auto mieli oczy szeroko otwarte na widok obklejonych tęczowymi karteczkami szyb ;) 
Na lekcji możemy przeprowadzić to w następujący sposób:


Zachęcamy uczniów na wybranie dowolnej powierzchni w sali lekcyjnej. Mogą to być meble, tablice, drzwi, okna, parapety, kant ławek, butelka, ręka, but, itp. byle nie płaski blat ławek  :)

WARIANT I
1. uczniowie wybierają 3 (lub więcej) dowolne lub tematyczne słowa
2. każdą kolejną literę słowa zapisują na osobnej karteczce



3. układają 3 zestawy słów z pomieszanymi literami w obrębie danego zestawu


4. uczniowie dobierają się w pary - uczeń A odgaduje słowa autorstwa ucznia B i na odwrót
5. kiedy wykonają ćwiczenie wykorzystują wszystkie litery pochodzące z 6 słów do tworzenia nowych słów (na tym etapie uczniowie mogą pracować w większych grupach, łącząc siły i wykorzystując wszystkie litery ze swoich zestawów)




6. para/grupa, której uda się ułożyć największą ilość słów w określonym czasie, wygrywa

WARIANT II
1. uczniowie dobierają się w pary
2. każdy uczeń przygotowuje słowa, jakie zada do odgadnięcia partnerowi


3. uczeń A zapisuje na swoich karteczkach litery składające się na słowo i podaje po jednej karteczce z dowolną literą uczniowi B
4. uczeń B przykleja otrzymywane litery i w miarę ich przybywania, stara się jak najszybciej odgadnąć słowo





5. jeśli chcemy wdrożyć element konkurencji, uczniowie mogą zapisywać punktację odpowiadającą ilości liter na podstawie których odgadnęli wyraz, np. jeśli uczeń A rozszyfrował słowo na podstawie 2 liter, otrzymuje 2 punkty; im mniejsza ilość punktów tym lepiej - uczeń z najmniejszą ilością punktów wygrywa 


Oczywiście karteczki samoprzylepne możemy zastąpić zwyczajnymi wyciętymi z papieru, ale jak praktyka pokazuje, to już nie będzie to samo - przyklejanie karteczek w różnych miejscach innych niż blat ławki o wiele bardziej uatrakcyjnia ćwiczenie, przez co zaangażowanie uczniów jest większe. 


Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com



1 komentarz:

  1. Ale super pomysł muszę wykorzystać:)) Pozdrawiam Kamila

    OdpowiedzUsuń