czwartek, 1 września 2016

PISEMNY "głuchy telefon" z chmurek dialogowych



Czy próbowaliście kiedyś przeprowadzić znaną wszystkim grę „głuchy telefon” w wersji pisemnej na papierze? Ja też nie ale zrobię to niezwłocznie kiedy tylko uzyskam dostęp do uczniów, a zrobię to przy pomocy rewelacyjnych, kreatywnych i pobudzających wyobraźnię grafik Angeliki Skotnickiej z Jej bloga http://wstrt.com/wblog/, na którym prezentuje między innymi swój najnowszy projekt – markę „Nevermind” stanowiącą zestaw zeszytów, sketchbooków oraz akcesoriów szkolnych, wykorzystujących motyw myślenia wizualnego.




Link do wpisu z bloga Angeliki: 
http://wstrt.com/ozdabiamy-notatki-ramkami/

 Link do pobrania zestawu chmurek: 

 Wspólnie z Angeliką zapraszamy do zapoznania się z propozycją  wykorzystania takich chmurek w niecodzienny sposób. Celem pomysłu jest utrwalenie umiejętności z zakresu reagowania językowego, przećwiczenia przeróżnych struktur gramatyczno-leksykalnych oraz pisanie opowiadań:

CO ROBIĄ UCZNIOWIE?
1. Każdy uczeń zaopatruje się w jedną chmurkę


2. Uczeń A rozpoczyna łańcuszek, zapisując na niej dowolną treść lub treść związaną z docelowym tematem zajęć. Uczniowie mogą numerować swoje chmurki liczbowo lub oznaczać literowo albo też imiennie:

3. Uczeń A przekazuje chmurkę uczniowi B, który dopisuje do komunikatu z chmurki A logiczną reakcję
  

4. Chmurka A wędruje z powrotem do ucznia A, tak aby uczeń C jej nie widział
5. Uczeń B przekazuje swoją chmurkę uczniowi C, 
którego zadaniem jest dopisanie logicznej reakcji do komunikatu 
ucznia B (jak widzimy, uczeń C nie ma wglądu więc 
nie sugeruje się początkowym komunikatem ucznia A)


6. Uczniowie kontynuują procedurę: uczeń C oddaje chmurkę uczniowi B i przekazuje swoją chmurkę C uczniowi D, który sugeruje się jedynie wersją C w dopisywaniu reakcji


7. Na tym etapie możemy wykorzystać skrajne chmurki do stworzeni autorskich historii - zestawiamy wypowiedź ucznia A z komentarzem ostatniego ucznia X i zachęcamy uczniów do stworzenia dialogu pisemnego lub ustnego, w parach lub grupach, rozpoczynającego się od słów ucznia A i kończącego się na słowa ucznia X. Zaznaczamy, żeby uczniowie grupa/para/indywidualny uczeń, który stworzy ciąg treści najbliższy temu, który wcześniej tworzyli jako cała grupa, wygrywa. Uczniowie prezentują swoje wersje wydarzeń na forum klasy.



8. Po tym etapie analizujemy wspólnie faktyczny, aczkolwiek zapewne osobliwy ciąg wydarzeń stworzony wcześniej i sprawdzamy, która z prezentowanych wersji była najbliższa oryginałowi. Aby poznać „oryginal story” każdy uczeń odczytuje na głos swój tekst trzymając się pierwotnej kolejności


***


Przy okazji zamieszczam link do materiałów pochodzących z bloga Anny Popławskiej​, w których możecie zobaczyć Angelikę Skotnicką​ w akcji jak opowiada o notatkach wizualnych i ich niesamowitym potencjale edukacyjnym:

http://www.annapoplawska.pl/blog/notatki-wizualne-by-angelika-skotnicka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz