wtorek, 20 września 2016

FONETYCZNY KONWERTER

Przygotowując lekcje z tematem fonetyki w tle, natknęłam się na świetne narzędzie - konwerter tekstu na transkrypcję fonetyczną. 



Przyznam, że spadł mi jak z nieba - planowałam przygotowywać materiały ręcznie, za pomocą programu Word, ale zajęłoby mi to wieczność. Dzięki niemu przygotowałam już kilka materiałów w postaci "phonetic flapbooks", fiszek, kart pracy czy prezentacji, a także tematy lekcji zapisane w postaci fonetycznego alfabetu, co na pewno będzie stanowiło intrygującą uczniów ciekawostkę. Myślę, że po odpowiednim dobraniu treści, korzystanie z pomysłu konwertowania tekstów czy słów na transkrypcję fonetyczną lub odwrotnie, sprawdzi się nawet wśród młodszych uczniów typu 6 klasa SP wzwyż. 

Oczywiście uczniowie nie muszą być mistrzami transkrypcji, ale warto zapoznać ich z zagadnieniem, na przykład w ramach kółka przedmiotowego, lub jeśli dysponujemy czasem na regularnych zajęciach.

Jak można wykorzystać taki konwerter?


ZAPRASZAM

Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com


1. do wprowadzania tematu lekcji, aby zaintrygować uczniów 

 ˈtɒpɪkhaʊ dɪd juː spɛnd jɔː ˈwiːkˈɛnd?

2. do utrwalenia słownictwa nie tylko pod kątem zapoznawania się ze znakami fonetycznymi czy wymową, ale też pisownią (uczniowie nieźle się napracują przy rozszyfrowywaniu słów, zdań lub dłuższych tekstów)

a. uczniowie mogą samodzielnie tworzyć fiszki fonetyczne

b. uczniowie mogą dopasowywać słowa do transkrypcji na kartach pracy lub z wyciętych fiszek




c. uczniowie mogą konwertować dłuższe teksty w obydwie strony umieszczone na skserowanej karcie pracy, wyświetlane na rzutniku lub tablicy interaktywnej



lub w formie "flap fiszek"


- uczeń otrzymuje pasek papieru z tekstem, ale jest on zagięty tak, aby widoczne było tylko jedno zapisane skrzydełko


- uczeń transkrybuje lub zapisuje literowo tekst na pustym skrzydełku, a gdy skończy weryfikuje swoją wersję z wersją schowaną pod spodem, odginając skrzydełko zakrywające oryginalny tekst


Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz