środa, 21 września 2016

FONETYCZNE zagwozdki na przykładzie GHOTI, ghoughpteighbteau i wierszy :)

Największą ciekawostką z jaką spotkałam się w odniesieniu do wymowy i pisowni w języku angielskim jest przykład nieistniejącego, ale potencjalnie możliwego słowa "ghoti". Jeszcze ciekawsze są miny uczniów próbujących odnaleźć to słowo w słownikach :D Jak się okazuje, fonetyka wcale nie jest nudna i można z powodzeniem zachęcić uczniów do zagłębiania jej tajników.

ZAPRASZAM



1. pytamy uczniów czy znają to słowo i zachęcamy do przeczytania go na głos

 2. istnieje 99% prawdopodobieństwa, że nie znają wiec tłumaczymy, że to słowo oznacza "rybę" i czyta się je "fɪʃ"


3. kiedy uczniowie są w ciężkim szoku, wyjaśniamy na czym polega fenomen

 4. natknęłam się jeszcze na inny przykład w postaci słowa "ghoughpteighbteau",

które oznacza "potato" - "pəˈteɪtəʊ" i  powstało w wyniku zaczerpnięcia dźwięków z takich słów jak: P - hiccough, O - though, T - ptomaine, A - neigh, T - debt i O - bureau




 5. chętni i sprytni uczniowie mogą stworzyć podobne hybrydy fonetyczne


6. nieprzewidywalność i nieregularność w wymowie i pisowni angielskich słów świetnie ukazuje poniższy film:

Ed Rondthaler on English spelling



oraz wiersze, które 
- chętni uczniowie mogą potraktować jako wyzwanie, 
- my możemy stworzyć na ich podstawie karty pracy, na przykład z uzupełnianiem luk
- przedstawić kilka wybranych słów z wybranego materiału, zachęcić uczniów do ich wypowiadania na głos i weryfikowania wymowy z nagraniami

A)
  fajny krótki wiersz
na podstawie którego utworzyłam taką kartę pracy do ściągnięcia 
('klik' w obrazek)
Uczniowie uzupełniają luki i próbują na głos przeczytać wiersz starając się to zrobić jak najpoprawniej się da.

 https://drive.google.com/file/d/0Bx6xSe9o2ZEHeTk5ZkpJcnpUdUk/view?usp=sharing

Przyda się nie tylko w przypadku omawiania zagadnień fonetycznych, ale także tworzenia liczby mnogiej ;)

B)


wersja "handoutowa" z lukami - uczniowie wypełniają luki zapisując  słowo kryjące się za fonetycznym zapisem, a następnie lub też w trakcie czytają na głos ćwicząc wymowę

('klik' w obrazek)

https://drive.google.com/file/d/0Bx6xSe9o2ZEHQW8tQlU1cjVVdHc/view?usp=sharing



C) 
wiersz odczytywany i zaprezentowany na video; zawiera najpopularniejsze zagwozdki wymowy w postaci słów "vegetable, dumb, daubt, psychology, leisure, muscle", itp.


D)
- na stronie zamieszczony jest tekst i nagranie



Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com


1 komentarz: