wtorek, 20 września 2016

FONETYCZNE szyfry

W poprzednim poście proponowałam użycie internetowego konwertera fonetycznego do tworzenia niecodziennych pomocy dydaktycznych w postaci intrygującego wprowadzania tematu, tworzenia fiszek lub transkrybowania słów lub dłuższych tekstów.

Tym razem proponuję podejście,  w którym to uczniowie samodzielnie stworzą różnego rodzaju materiały oparte na zapisie fonetycznym.



1. uczniowie tworzą własnoręczne fonetyczne fiszki lub fiszki typu "flapbook" składane w połowie (na zewnętrznej stronie widnieje zapis fonetyczny, a na zakrytej literowy); rówieśnik przejmuje kartę i odgaduje jakie słowo zaszyfrowane jest "znaczkami" na pierwszej stronie "flapbooka"; następnie odchyla skrzydełko i sprawdza, czy miał rację

2. uczniowie mogą pisać do siebie krótsze lub dłuższe wypowiedzi w postaci:
- pojedynczych słów lub fraz (np. z ostatnich lekcji lub tematyczne), które rówieśnik będzie miał za zadanie "rozszyfrować": uczeń A zapisuje fonetycznie słowo na karteczce i przekazuje uczniowi B, aby ten zapisał je literowo
- zdań i funkcji językowych, na zasadzie dialogu: uczniowie zapisują na karteczkach pytanie lub reakcję i przekazują rówieśnikowi, którego zadaniem będzie odpowiedź również zapisana znakami fonetycznymi

3. uczniowie wykorzystują czytanki z podręcznika 
- uczeń A wybiera dowolny fragment lub słowo z tekstu i zapisuje je fonetycznie
- uczeń B rozszyfrowuje zapis i odszukuje zdania lub słowa w oryginalnym tekście podręcznikowym

4. "fonetyczne pisanie" można uatrakcyjnić zachęcając uczniów do transkrybowania tytułów/fragmentów tekstów znanych piosenek, filmów lub cytatów jako wyzwanie skierowane do rówieśników






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz